mar33cki - 2013-04-23 12:27:24 |
dodatkowe doświetlacze LEDowe
Przy wertowaniu znanego portalu aukcyjnego znalazłem takie oto lampki rowerowe ;) urzekła mnie cena - nikt mechaniki nie zrobi w lepszej ;), w środku jest dioda Cree 1W, zasilana 3xAAA i rezytorek 4,7Om. Interesująco wygląda też soczewka, testowałem na paluszkach i przy max oddaleniu oświetlała do 100m!
Kolega zajmujący się elektroniką doradził kupno ładowarki samochodowej USB - w środku jest przetwornica DC/DC, także wystarczy rozbebeszyć i dolutować do lampki :) Po niefortunnym zakupie najtańszych z allegro za 1,99, których nie polecam - wydajność stabilizatorka w środku to 100mA, kupiłem na stacji benzynowej ładowarkę za 14,90 :), oto co ma w środku (po wylutowaniu zbędnych złączy i przewodów, diodę też wylutowałem): po delikatnym rozebraniu całości mamy dostęp do diody, ponieważ jedną spaliłem to wymieniłem obydwie na Helixeon, ale też 1W, zimna biała - daje najwięcej lumenów z białych :)
tu już nowa dioda z dolutowanym rezystorem 5,1Om o mocy 10W (po stronie +), spokojnie wystarczył by 1W, ale akurat takie miałem na stanie :)
dalej mamy rozebrany tylny włącznik latarki, włącznik odstawiłem, a przez gumkę wprowadziłem przewody
następnie zalałem klejem 2 skladnikowym, żeby uszczelnić od strony przewodów
Do tego kupiłem przełącznik do quada, oraz przekaźnik samochodowy z podstawką :)
Teraz pozostaje poczekać aż zaschnie i zamontować do maszyny wg schematu i sprawdzić jak dają :)
Oczywiście te lampki są rowerowe, nie mają homologacji i jazda z nimi jest wykroczeniem, dlatego muszę sobie jeszcze zrobić jakieś nakładki żebym ich nie mógł używać na drogach publicznych :lol:
|
Pudelski7 - 2013-04-23 13:23:14 |
Mam pytanie po co jest en rezysor nie wystarzy doluowac led-ow do ladowarki dc/dc?? mógłbyś mi o wyjaśnić łopatologiczni bo na elektronie znam sie bardzo słabo a podoba mi się ten pomysł moż sam bym sobi taki oś zamontował zeby sobi droge doświeluć pare merów przed kołem
|
mar33cki - 2013-04-23 13:41:32 |
Trochę fizyki i podstaw elektroniki :)
dioda LED powinna pracować przy określonym prądzie, w tym przypadku 1W pobiera ok 300-350mA, a jej spadek napięcia to ok 3-3,2V. Różne diody mają różne napięcia pracy i różne prądy! Jak ją podłączysz bezpośrednio do zasilacza 5V to będzie pracować na zwarcie - czyli maksymalny prąd jaki wyciągnie z zasilacza i się spali. Rezystor w szeregu działa jako ogranicznik prądu - na nim się odłoży naddatek napięcia, czyli w tym przypadku: 5V (zasilacz) - 3,2V (dioda) = 1,8V zakładamy prąd pracy ok 300mA, czyli liczymy rezystor R = U / I, R= 1,8/0,35 = 5,14 Rezystor dobieramy z szeregu, akurat jest wartość 5,1 Ohma :) Moc tracona na rezystorze to P = U * I, P = 1,8 * 0,35 = 0,63 W czyli musimy wziąć rezystor o mocy minimum 1W, standard to 0,25; 0,5; 1; 2; 5; 10;... Jak będzie za słaby to się przegrzeje i w końcu spali :|
|
Pudelski7 - 2013-04-23 13:47:15 |
aha rozumiem jeszcze jno pytanie montowałm bezposrednio pod akumulator diode led bo potrzebowałem kontrolki w samochodzie i tam ta sprawe załatwił na oko dobrarny opornik. Czy w tym przypaku ni mogło by być tak samo??
obliczenia sa jasn i wszystko z nich kumam tylko chce jeszze widziec czy taki wariant by zadziałał
|
mar33cki - 2013-04-23 13:57:12 |
w przypadku zwykłych małych diodek nie ma się co przejmować czy będzie pracować przy prądzie 5-20mA, co najwyżej będzie słabiej ale dłużej świecić :) W tym przypadku zależało mi na dobraniu prądu pracy w okolicy nominalnego, rezystor w sklepie elektronicznym kosztuje max 30gr, a jest pewność że wszystko będzie działać :) tym bardziej ważne, żeby był o wyższej mocy niż standardowe rezystorki 0,25W
Jeszcze kwestia przekaźnika - oczywiście w tym przypadku pobór mocy przez lampki jest na tyle mały (0,4A), że można by spokojnie przez niego puścić. Ale przekaźnik z podstawką kosztuje 8zł, a przełącznik 26zł więc lepiej go uchronić przed ewentualnym przeciążeniem. W razie skuchy przekaźnik wymienimy w max 5min. A do wymiany przełącznika trzeba będzie wszystko rozpruwać... Podłączenie do styków Normalnie Otwartych, jeśli będzie taki jak poniżej to podłączamy się z lampkami do 87a
Podobnie sprawa się ma z bezpiecznikiem - powinien być samochodowy, są odporne na wstrząsy, itp. Zabezpieczy nam resztę układu elektrycznego.
|
Anonymous - 2013-05-06 14:54:26 |
I jak się sprawdzają? :)
Jakaś fota całości? ;)
|
mar33cki - 2013-05-20 10:38:07 |
zaktualizowałem schemat, bo zapomniałem w nim o ładowarce :) trzeba pamiętać o jej właściwym podłączeniu - strona +12 do instalacji, USB do lampek :)
włącznik, który kupiłem jest trochę słaby - liczyłem na wodoodporny, a taki nie jest, trudno; - bardziej wkurzyło mnie mocowanie - obejma jest stała - musiałbym zdjąć manetę, przełączniki i lusterko, żeby to zamontować na kierownicy, a na dodatek z tyłu była śrubka kontrująca do kiery, także obciąłem i na trytki złapałem do przełączników
testu drogowego jeszcze nie było, nie miałem kiedy się przejechać po ciemku, jak się uda to wrzucę fotki ;)
EDIT: 2 fotki z lampkami:
generalnie to trzeba je dobrze ustawić, żeby oświetlały to co mają oświetlać :), ale światła dużo więcej miałem przed sobą :) pojawił się problem z jedną lampką, bo coś chciała opuścić pokład, ale taśma izolacyjna ją wyprowadzi z błędu :)
|
Anonymous - 2013-05-20 11:47:12 |
Jak zaloże swoje gmole tez moze cos pokombinuje :)
Duzo duzo wiecej swiatla? ;)
|
mar33cki - 2013-05-20 12:48:36 |
na ciemnej drodze przez las sporo więcej, jeszcze muszę ustalić w jakiej odległości ma być soczewkowane światło :)
|
Anonymous - 2013-05-20 14:31:53 |
Wlasnie jak z odlegloscia swiecenia z porównaniem głównej lampy?
|
mar33cki - 2013-05-20 14:46:57 |
te moje lampki mają regulację - od max rozproszenia, do punktowego oświetlenia o zasięgu ok 100m ;)
|
Pudelski7 - 2013-05-20 14:52:51 |
a to to spoko mozna sobie oswietlic wiekszą przestrzen.
|