przemo - 2010-04-02 03:33:17

Może przyda się komuś...

W ubiegłym roku zdecydowałem się na wymianę silnika z młodszego brata ZR7...

Głównym powodem był dość duży apetyt na środek smarny w okolicach  1,5-2 l na 1000 km

Zasięgając opinii na forum mojekawasaki.pl userzy wszyscy zaprzeczali (główne podawane przyczyny to różnice w instalacji elektrycznej) że silnik z ZR7 spasuje do Zephyra, ja jednak postanowiłem spróbować i udało się bez większych kombinacji. Zasadniczymi plusami jest brak uciążliwego hałasu łańcucha wstępnego przeniesienia napędu z racji na użycie jego napinacza. Jeśli chodzi o mój egzemplarz zupełny brak apetytu na olej (dodam iż inwestycja wróciła się po ok 13 000 km) Silniki w ZR7 były niestety wyłącznie w czarnym malowaniu ale wszystkie kapy (alternator, pokrywa zębnika, pokrywa sprzęgła, i pokrywa impulsatora) pasują z Zephyra więc widoczne są wyłącznie czarne cylindry. Silnik z ZR7 wraz z gaźnikami jest bardziej paliwożerny z racji na zastosowanie innej  konfiguracji dysz głównych (Zephyr 1/4 -88, 2/3 - 92 natomiast ZR 7 wszystkie dysze główne 108) i iglic. U siebie z racji na dość wyeksploatowane gaźniki zdecydowałem się tylko na wymianę dysz głównych oraz iglic z Zephyra. TPS nie podłączony, podgrzewanie gaźników jeszcze nie podłączone.
Jedynym utrudnieniem było zastosowanie układu zapłonowego z Zephyra gdyż różnica jest w prawym czopie wału korbowego. Talerz impulsatora w Zephyrze montowany jest na klinie, a w ZR 7  na wielowpuście.

W wolnej chwili zamierzam podłączyć układ podgrzewania gaźników choć nie wiem czy jest mi to aż tak koniecznie potrzebne gdyż nie było problemu z odpaleniem i nagrzewaniem silnika  nawet przy 20stopniowym mrozie, ale skoro to jest to niech działa.

Doman - 2010-04-02 10:38:34

Czy piec z 550 ma te same wymiary co 750?

krowa - 2010-04-04 10:10:17

Nie. Silnik od zr 7 lub zr 750 jest sporo większy. Generalnie nie pasuje.


A za wymianę silnika i za odwagę . . . szacun dla przema!

Silnik z ZR7 wraz z gaźnikami jest bardziej paliwożerny z racji na zastosowanie innej  konfiguracji dysz głównych (Zephyr 1/4 -88, 2/3 - 92 natomiast ZR 7 wszystkie dysze główne 108) i iglic.

A to dziwne, bo u mnie w 550-te dysze są rozmiarów 1/4 - 108 oraz 2/3 - 110! Czyli większe niż w 750. Ciekawe od czego to zależy i jaki ma wpływ . . .

tysiu - 2010-07-01 17:01:59

Wzieło i mnie na wymianę silnika od zr7 ,bo nie mogę słuchać tego łańcucha .I w związku z tym mam pytanie czym różni się płytka impulsatora osadzona na wale oprócz tego,że jedna jest na wieloklinie a druga na stożku?Czy ta oryginalna od zr7 nada się do całej reszty od zephyra? i gdzie można się spodziewać jeszcze ja
kichś różnic, proszę o odpowiedzi i z góry dziękuję.

dooominik - 2010-08-20 11:57:53

Mam od 3 lat zephyra z silnikiem od zr7 i widzę, że pasuje do całości bezproblemowo. Jedyne co poprzednik zakombinował to własny układ wydechowy z jednym tłumikiem.

A pytanko mam inne: może wiecie jak sprawdzić rok produkcji silnika mając jego numer? (KZ750EE222167)
Nigdzie nie mogę znaleźć...

Pozdro
Dominik

waw0404 - 2011-09-11 15:04:14

podepnę sie pod temat, zrobilem swap silnika z zr7, przelozylem caly impulsator z zr7 wszystko inne zostalo z zephyra. Po zapaleniu pojawil sie problrem w zr 7 piec chodzil idealnie u mnie gada fatalnie nierówno strzela z wydechu nie mam mocy nie da sie nawet ruszyć i bardzo ciezko zapala. Nie wiem czy to kwestia modulu zaplonowego, gaznikow czy jeszcz czegos innego bo to wszystko zostalo z zephyra?? poradźcie coś

PabloEOP - 2011-09-22 11:52:55

Kolego waw0404 miałem podobny problem. Więc jeżeli chcesz zostać przy oryginale i wstawiłeś impulsator od ZR7 to musisz również wiązkę i moduł od ZR-7 inaczej nie zagada bo dostaje w innym momencie iskrę. Można również kombinować na wiązce i module od Zephyra ale wtedy musi zostać także impulsator wraz z "talerzykiem" od Zephyra. (przyznam sie że na początku sam tak kombinowałem po czym stwierdziłem że kupie jeszcze wiązkę i moduł od zr7) Jak chcesz jakieś wskazówki to pytaj.

waw0404 - 2011-09-22 17:21:44

dzięki za odpowiedź, właśnie będę odbierał moduł i wiązkę od zr 7 mam nadzieję, że przerobienie nie będzie zbyt skomplikowane.

PabloEOP - 2011-09-26 15:29:31

Będziesz miał jeszcze problem z manetkami. bo w zr7 w innych kolejnościach są podłączone dane funkcje motocykla niż w Zephyr 750(Ja tak miałem że np nie było kierunków trąbki itp) Ale to jest do zrobienia Podam Ci jak zamienić przewody żeby wszystko grało jak należy.  Daj znać jak już zamontujesz wiązkę. Pozdrawiam

waw0404 - 2011-09-26 20:30:59

Wiązka już zamontowana, podstawowe podzespoły podłączone (moduł, impulsator, starter), kontrolek, świateł, klaksonu i migaczy jeszcze nie podłączyłem (są inne kostki od zephyra i od zr). Jak na razie to nie chce zakręcić rozrusznikiem:( Puszka z bezpiecznikami chyba się spaliła bo dziwnie śmierdzi, ale jutro odbiorę puszkę od zr 7. Chętnie skorzystam z Twojej pomocy, pozdrawiam

PabloEOP - 2011-09-26 22:20:22

puszka bezpieczników musi być od ZR-7 od zephyra podchodzi lecz to nie to. Kontrolki też musisz pozamieniać przewody. Najlepiej jak byś miał kostkę od zegarów z zr7 wtedy łatwo jest rozwiązać problem . A z tego co pamiętam na starych manetkach odpalało sie go klamką od przedniego hamulca haha:D

Nieaktywny - 2012-07-29 08:43:15

czy ktos ma podlaczone te gazniki (podgrzewanie) i do czego sie to podlacza? czy do tego jest potrzebny jakis uklad ktorego nie ma w zephyrze?

dawid5357 - 2013-04-17 15:34:25

Siema, właśnie jestem w trakcie wkładania silnika z zr7 do mojego zephyra i zauważyłem ze mam na pokrywie glowicy 2 wystające rurki na węże czego nie ma w starym silniku od zephyra powie mi ktoś co to jest i co mam z tym zrobić? Z góry dzięki za odpowiedź!

PabloEOP - 2013-04-17 22:41:17

To jest wyprowadzenie na odmę, W zr7 wygląda to tak:
http://s4.ifotos.pl/mini/304733108_nhrhrhh.jpg
Gruba rura idzie do filtra powietrza a ten mały wężyk do podciśnienia na jeden z gaźników np 4 gaźnik.
Jeśli będziesz zainteresowany taką częścią to pisz śmiało bo mam 2 szt na zbyciu.

Yamamoto - 2013-04-17 22:49:10

Zostawić tak jak masz podłączone. U mnie mam tak samo. W sęsie połączone. Jutro dokładnie obadam to Ci dopiszę

waw0404 - 2013-04-18 22:25:30

najlepiej połącz te otwory w pokrywie zaworowej rurką i po problemie

Jasiu - 2013-04-20 18:34:05

to nie jest odma tylko system dopalania spalin, w niektórych 1100 też takie są (albo raczej w niektórych ich nie ma bo dopiero jednego spotkałem bez tego) można to wywalić, trzeba tylko zaślepić wyjścia w pokrywie zaworów i w obudowie filtra powietrza.

dzikibenny - 2013-06-27 15:35:35

Żeby nie zakładać nowego tematu podpinam się tu.
Otóż szukałem i szukałem i nie znalazłem tylu informacji co by mnie zatysfakcjonowały:)
Więc jestem na etapie poszukiwania tłoków i pierścionków do 550 z 92roku, bo dwa garki mają małą kompresję, poniżej 4, a dwa pozostałe powyżej 10, także 1/2 silnika jest ok, albo 1/2 nie OK jak kto woli. Dzwonie, szperam w internecie no i znalazłem za 180 zł tłoki w orginale+ 160zł za pierścionki.. średnio 1200 komplet. Ale, ale sobie myśle, piszecie tu że można w swapować zr7 bez większych problemów... teraz szukam silnika i patrze ceny do 1000 już sa. chyba że ktoś zna namiary na zamienniki do 550?
Wiec czy bardziej opłaca mi się naprawiać czy kupić 750? wyczytałęm ze mocowania silnika, wiązki, aparaty zapłonowe wszytko jest do zmiany, więc koszt swapa by sie podniósł znacznie...do tego to dłubanie i skreślony sezon;(
No chyba że można włożyć samą górę od zr7, dół zostaje zefirowski 550...

Brakuje mi na forum działu sklepy (do admina) - działu  w którym były by same adresy sklepów z częsciami do Zefirów, owszem są na forum takie, ale to wszystko porozrzucane.


będe wdzięczny za jakieś konkretne odpowiedzi bo jestem rozdarty wewnętrznie...

Yamamoto - 2013-06-27 16:57:18

Poszukaj GPZ/KZ 550

Poczytaj dokładnie - swap jest z ZR-7 do Zefira gdize silnik wchodzi niemalże plug-play. Wymagana jest tylko zmiana albo modułu albo aparatu zapłonowego. Jeżeli chcesz wsadzić z ZR7 do 550 to podziwiam. Może wyjść fajny mały potwór. Jakbyś chciał pomierzyć to daj znać, z Krka mam niedaleko, można jakie piwo wypić.

dzikibenny - 2013-06-28 19:26:48

Poniżej zostawiam adresik do sklepu, gdzie znalazłem tłoki, pierścionki, uszczelki, panewki...jakby ktoś potrzebował... sam się naszukałem i zawsze cos w jednym sklepie jest w drugim nie ma, trzeba do trzeciego...w tym było najwięcej. Częsci ogrinalne kawasaki.
MOTOSOUND
ul. Elektronowa 2
65-730 Zielona Góra
Tel: +48 68 451-90-65
E-mail: info@kawasaki-czesci.pl
Części Kawasaki: www.kawasaki-czesci.pl

dawid5357 - 2013-08-13 08:19:27

Witam! Jestem po zmianie silnika z zr7 z cala wiązka i czy mógł by ktoś mi podpowiedzieć gdzie i jak pozmieniać żeby działał obrotomierz i żeby kontrolki działały tak jak trzeba (nie mam luzu, kontrolka świateł drogowych działa odwrotnie, kontrolka kierunkowskazów w stanie spoczynku pali się ciągłym światłem). Z góry dziękuję za odpowiedz. Pozdrawiam!

szumer - 2017-02-26 17:09:02

Chciałbym odświeżyć temat mam kilka pytać i potrzebuję wybrać dobrą drogę:)
mam zamiar w moim Zephyrku 750 wymienić silnik z jego młodszego brata czy ktoś z szanownych kolegów na forum ma tylko wymieniony silnik gdzie impulsator został z zephyra lub też przerabiał koło talerzowe na wale(różnica jest w zakończeniu czopu wału to wiem tylko nie wiem czy da się to jakoś dopasować).
czy taki zestaw da się dograć - nie widziałem jeszcze impulsatora i koła talerzowego w ZR7 więc trudno mi się odnieść

Czy ktoś jeździ na zestawie oryginalna instalacja czyli modem impulsator gdzie przeróbka dotyczyła koła talerzowego z Zephyra lub ZR7?
Czy  gaźniki będą działać z Zephyra w ZR7.

Wiadomo chodzi mi o minimalizację kosztów.
Jak się nie da tego zrobić to wiadomo wiązka z ZR7 modem i tak dalej. (pewnie poproszę o schemat podłączenia)

Proszę o odpowiedź i z góry dziękuję

Yamamoto - 2017-02-27 19:36:56

Ja mam silnik z ZR7 z impulsatorem z Zepha. Jak wrócę z tournee po ścianie wschodniej to zdejmę dekiel i zrobię zdjęcia.

szumer - 2017-02-27 22:03:16

dziękuję bardzo za pomoc o to właśnie mi chodziło, jak przypuszczam chodzi to z oryginalnym modułem z zephyra. Yamamoto masz u mnie piwko za chęć pomocy w potrzebie :beer: . Czy przeróbka jest skomplikowana bo już ciekawość mnie zżera

Yamamoto - 2017-02-27 22:11:56

Nie wiem. Kupiłem po swapie. Wiem tyle, że znaki na aparacie zapłonowym z zepha nie zgrywają się ze GMP ZR7

szumer - 2017-02-27 22:19:16

kupiłeś zephyra od kogoś z forum? szukam źródła. Czy przypadkiem kolega "przemo" twórca tego wątku nie przerabiał tego u siebie?

Yamamoto - 2017-02-27 22:23:32

Nieee. Dłubac taki podwadowicki zrobił swap. Pablo EOP miał opracowaną przekładkę. Z piwem powinieneś poczekać, aż fotę zrobię :D

szumer - 2017-02-27 22:27:39

piwa nigdy dość:). orientujesz się czy rozrusznik pasuje z zephyra do zr7 - gdybym kupił golasa

Yamamoto - 2017-02-27 22:29:08

na 99% pasuje. Gaźniki lepiej z ZR7 - mniej wyjebane bedą  i różnią się dyszami od Zepha.
A dekiel alternatora i aparatu zapłonowego pasuje (aparatu zapłonowego pasuje ZR 550, ZR 750 i ZR7). Pokrywa zębatki też pasuje ZR-7-Zeph. Dekiel zaworów nie pasuje.

szumer - 2017-02-27 22:39:07

dzięki za info , z tego co wyczytałem Pablo EOP próbował coś z połączeniem impulsatora z zephyra z kołem talerzowym z zr7 ale tego zaprzestał i w końcu podpiął całą instalację w komplecie (chyba  że coś źle zrozumiałem)z gadżetami z zr7 (w ostateczności też tak zrobię) ale na razie chcę popatrzeć jak ty to masz zrobione:)

Yamamoto - 2017-02-27 22:51:39

Powiedz mi czemu wogle chcesz swapa robić?
Żre olej? Kompresja? Fanaberia?
Bo zestaw cylindrów na szlif to ok 2 k pln.

szumer - 2017-02-28 07:39:02

Wszystkiego po trochu co napisałeś no i jeszcze trzeba dodać odgłos regularnego bicia serca czyli łańcuch przeniesienia napędu z wału na skrzynię.

szumer - 2017-03-05 16:10:42

tak jeszcze podpytam szanowne grono czy kompletne sprzęgło oraz alternator pasuje na przekładkę z zephyra do zr7?

szumer - 2017-03-31 12:20:19

Czy ktoś posiada schemat podpięcia instalacji z zr7 po przeszczepie do zephira 750 . Wymiana silnika plus wiązka bezpieczniki i moduł jakie są różnice . Z góry dziękuję

Jachoo - 2017-03-31 13:31:14

Przy swapie silnika od ZR7 i pozostawieniu wiązki i modułu Zephyrowskiego konieczna jest kombinacja z podstawą impulsatora, ponieważ te dwa silniki mają w inne końcówki wałów i co się z tym wiąże w innym położeniu zapłon. Jeśli zmieniasz całą wiązkę na tą z ZR7 to musisz się liczyć z problemami w podłączeniu stacyjki i przełączników kierownicy (nie pamiętam ale chyba też obrotomierz) - różne przyciski będą odpowiadały nie tym funkcją którym powinny. Najlepiej napisz PW do PabloEOP, on zjadł zęby na przeszczepie silnika i jest kopalnią wiedzy.

Yamamoto - 2017-03-31 14:19:56

Mam fotę. Już wrzucam tylko do domu zjade. Zapomniałem sory.

szumer - 2017-04-02 21:31:34

Yamamoto wysłałem tobie mój adres, Jachoo dzięki za kontakt. Chodzi mi jeszcze po głowie przeszczep całej góry tłoki+cylindry+głowica ponoć wszystko pasuje chybaaaa?

Yamamoto - 2017-04-02 22:13:38

Grucha ma tak zrobione. Wiem, że ten co przerabiał dorabiał coś przy misce olejowej. Bo wymagało jakiś kosmetycznych zmian  w dole silnika. Typu inaczej króciec olejowy cy cuś.

Jachoo - 2017-04-03 07:09:14

ZR7 ma dodatkowy ślizg łańcucha rozrządu. Poza tym (nie licząc kształtu) cała góra silnika powinna być taka sama. Jeśli masz problem z kompresją to sprawdź najpierw gdzie jest problem, głowica czy cylindry bo może nie musisz wymieniać wszystkiego, tym bardziej że głowica Zephyra jest o niebo ładniejsza od ZR7. No i pamiętaj że zmiana góry nie wyeliminuje ci walenia łańcucha przeniesienia ;)

szumer - 2017-04-04 13:49:18

Głowicę może i bym zreanimował  praktycznie wszystkie puszczają zawory w większym lub mniejszym stopniu, uszczelniaczy pewnie brak, tłoki całe, latają po cylindrze jak ten po pustym sklepie. Zamki na pierścieniach górny 1.2mm, nie mierzyłem jeszcze średnicówką garków ale na 100% mają owal. Także kicha:-D

szumer - 2017-04-24 22:57:47

prace u mnie postępują dawca powinien dotrzeć w tym tygodniu ale potrzebuję numer tel. do kolegi PabloEOP. Pisałem na PW brak odpowiedzi(chyba że nie ogarniam poczty) jak ktoś ma numer  do PabloEOP proszę podesłać na moją skrzynkę. Chciałbym wiedzieć jak podpiąć przewody instalacji:)

Yamamoto - 2017-04-25 10:54:27

Sprawdź maile i PW

szumer - 2017-04-26 22:08:25

oK Paweł się ze mną skontaktował pchamy temat, będzie ciężko ale muszę to ogarnąć:) dziękuję!!!

szumer - 2017-05-02 14:12:01

Mam pytanko do kolegów czy silnika zr7 będzie chodził na gaźnikach zephyr bez wymiany dysz.Walczę z instalacją okazało się że są dwa rodzaje🤐

PabloEOP - 2017-05-29 21:53:47

będzie chodził. zostanie Ci tylko jedna wolna wtyczka ale to nie robi problemu w użytkowaniu.

szumer - 2017-05-30 09:51:38

Temat ogarnięty tych wtyczek to kilka zostaje głównie od podgrzewania gaźników i tps.Co do dwóch rodzajów instalacji to chodziło mi że w jednej wiązce jest WYJŚCIE na sterowanie światłami w prawnym module przełączników a druga instalacją nie posiada wyjścia ponieważ były moduły bez sterowania światłami (piszę tu o sterowaniu postojem i pozycją). Także przez zakupem instalacji popatrzeć trzeba jaką się posiada instalację z czterema czy pięcioma wtyczkami patrząc w kierunku przedniej lampy.

Sidian - 2018-06-25 22:35:00

Odgrzeje trochę temat. Które z elementów silnika pasują do zephyra 750 z ZR7 a które oprócz wiązki oraz sterownika nie będzie pasować? Czy pokrywa m.in. sprzęgła będzie pasować od ZR7 / ZR750 do zephyra ?

Jachoo - 2018-06-26 08:01:59

Wszystkie części mechaniczne silnika ZR750 oprócz wału korbowego i impulsatora są wymienne z silnikiem ZR7. W nowszym modelu jest jeszcze dodatkowy ślizg łańcucha rozrządu. Główna różnica pomiędzy tymi dwoma jednostkami to własnie końcówka wału korbowego przez co kłopotliwe jest zgranie go z instalacją elektryczną.

Sidian - 2018-07-08 22:28:37

Ok czy gazniki również podejdą od zephyra czy juz musze mieć od ZR7? Czy są jakieś limity rocznikowe typu ze silnik z 2000 podejdzie a juz z 2003 nie koniecznie?

Radasso - 2018-07-14 20:21:41

Gaźnik podejdzie, ale jeżeli masz możliwość to wsadź gaźnik od zr7. Ja niedawno robiłem zamianę silnika, wsadziłem do korpusów gaźnika z zephyra bebechy od gaźnika zr7 (dysze główne, prowadnice dysz, iglice) zaworki iglicowe od pływaków zostają bo w zr7 są większe. Jeżeli będziesz robił taką przekładkę to musi pamiętać o tym żeby wszystko założyć w odpowiedniej kolejności :D jak coś to pisz, wcześniej sprawdzałem na oryginalnych gaźnikach od zephyra i też hula bez problemu. Jedyne co to ci zostaną wtyczki od podgrzewania. U mnie tylko coś z obrotomierzem jest nie tak bo mam od zephyra i zawyża strasznie obroty, co prawda w niczym to nie przeszkadza, ale jest strasznie irytujące :D

Krystian311996 - 2020-03-19 12:24:46

Witam serdecznie,

Z uwagi na obecny deficyt gaźników do zr550 może ktoś próbował założyć gaźnik od innej kawy? Po wstępnych oględzinach gaźnik z gpz/gpx 600 ma te same średnice króćców i mocowania filtra powietrza. Czy robił Ktoś podobną operację?

Krystian311996 - 2020-03-26 10:16:08

Ryzyk fizyk. Zamówiony został gaźnik od Kawasaki GPX 600 88-97 i o dziwo po wyjęciu starego z zephyra wszystko zdaje się pasować. Teraz tylko z 2 złożyć 1 i zobaczymy jak to zagra.

PalaszD - 2020-03-26 16:42:30

Możesz potem dla potomnych opisać swoje działania i udokumentować je fotkami :)

Jachoo - 2020-03-27 07:37:37

Wydaje mi się że Rafi coś kombinował z przeszczepem gaźników do ZR550

xor - 2020-09-06 00:27:12

Właśnie robię swap serca z zr7.
Wiązkę + moduł + skrzynkę bezpieczników mam zr7, gaźniki z zr7 miałem już wcześniej.
Teraz tylko kwestia elektryki zegarów i kontrolek - jest tu ktoś kto to ogarniał i pamięta co jest inaczej ?
Siedzenie z miernikiem godzinami i szukanie samemu mi się średnio uśmiecha...

Jachoo - 2020-09-07 06:57:26

Pamiętam że coś w przełącznikach kierownicy też było pozmieniane względem Zephyra

xor - 2020-09-07 22:19:18

ok, poszukam schematów elektrycznych zephyra i zr7 i porównam

Yamamoto - 2020-09-08 06:11:33

PabloEOP. Jego pytaj. Miał obczajone.

mkmal - 2023-12-21 15:23:23

No i niestety, mnie też dopadło. Zastanawiam się nad swapem serducha od ZR7. Dużo oleju mi bierze (jakieś 1,5l/1000km) i na jednym cylindrze mam bardzo niskie sprężanie. Teraz mam jeszcze pytanie - czy same cylindry/tłoki oraz głowica podpasują do dołu oryginalnego silnika Zephyra? I w końcu jaki był pomysł na podmianę impulsatora z zepha do ZR7 w przypadku podmiany całego silnika?

PabloEOP - 2023-12-31 01:01:57

Mój zephyrek też miał bardzo duży apetyt na olej i ja zrobiłem teraz tak:
1. Głowica oryginalna Zephyr 750 została kompleksowo zregenerowana,
2. Zamiast oryginalnych cylindrów, tłoków i korb wleciały cylindry z korbami i tłokami z zr7 które miało 23tys przebiegu ( które osobiście sprowadziłem z Niemiec po ślizgu. Uszkodzony był czop wału korbowego, dekle, kartery itp ale cylindry w stanie idealnym)
3. Włożyłem również kompletny kosz sprzęgłowy z wyżej wymienionego zr7. Stan perfekcyjny zero zużycia.
4. Skrzynia biegów też z wyżej wymienionego zr7.
5. Dołożyłem również dodatkowy ślizg który zastosowano w zr7. Ślizg szerokiego łańcucha wstępnego przeniesienia napędu.

Dziś silnik wylądował w ramie. Resztę prac w nowym roku. Już nie mogę doczekać się pierwszego odpalenia 🙂

www.groszekigroszki.pun.pl www.swd-fight.pun.pl www.mpowerclub.pun.pl www.menagoskokowdsj3.pun.pl www.djwalu5.pun.pl