Borknagar - 2014-09-11 15:04:54

Siema,

Ostatnio zastanawiam się, jakby tu zredukować spalanie w mojej 750-tce. Podczas spokojnej jazdy w pojedynkę spalanie jest ok, na poziomie 5.0 - 5.5 litra. Jednak podczas jazdy we dwójkę z bagażem, przy prędkościach rzędu 110 - 130 i obrotach w okolicy 6 tysięcy, spalanie oscyluje w granicach 6.5 - 7.0 litrów. Trochę sporo, zwłaszcza przy dzisiejszych cenach paliwa. ;) Ja wiem, że mając dodatkową masę to musi więcej spalić, ale chciałbym zredukować zużycie paliwa jak najbardziej się da. Zwłaszcza, że planuję dołożyć owiewkę, a to dodatkowo podniesie spalanie.

Myślałem o poniższych modyfikacjach:
1. Wymiana zębatek na większą ilość zębów
2. Filtr K&N - czy on coś pomoże?
3. Wyregulowanie gaźników i zaworów, i tak miałoby robione w zimie, pewnie coś pomoże.
4. Świece irydowe - pomogą coś, czy wręcz przeciwnie?

Wiem też, że najlepszy sposób na obniżenie spalania to gładkie i spokojne obchodzenie się z manetką gazu (co uskuteczniam) oraz odchudzenie jeźdzców. ;)

Czy macie jeszcze jakieś sugestie? Coś z tych rzeczy wymienionych pomoże?

mar33cki - 2014-09-11 15:21:11

może masz wymienione zębatki? najłatwiej porównać obroty do prędkości na danym biegu z innym moto, w ZR7 na 4 przy 4000obr jadę 80km/h, ale lepiej jakby się jakiś Zephyrowiec 750 wypowiedział :)

Borknagar - 2014-09-11 17:09:07

Na 5 biegu, przy 5 tys. obrotów mam 110 km/h. Przy 6 tys. jest to około ~125 km/h. Wydaje mi się, że zębatki są standardowe (choć musiałbym zdjąć pokrywę, aby się przekonać).

Daras - 2014-09-11 20:31:25

to jest złe spalanie ? To chyba norma ?
Tak mi się do tej pory wydawało ...  Ups...

Nie przesadzał bym z modyfikacjami, bo więcej wydasz kasy, niż zaoszczędzisz na paliwie w ciągu roku.
Ogranicz się do regulacji gaźników, dbaj o ciśnienie w oponach, delikatnie z manetką gazu i będzie lepiej.

Swoją drogą muszę zobaczyć ile mój spala ;)
Tylko to lanie pod korek, już ci się wydaje że jest pełno a tu ciach bąbel powietrza i znowu lejesz po kropelce i lejesz i lejesz  ...  ;)
a przy tak małym zbiorniku jeden lub dwa "bąble" powietrza i masz duże przekłamanie wyników  ;)
Przydałoby się podpiąć jakiś zbiorniczek z podziałką zamiast zbiornika.

Yamamoto - 2014-09-11 23:22:20

Ceny paliwa nie są takie złe. Daj z przodu zębatkę większą o 1 ząb. Standard to chyba 16, w ZR7 jest już 17 zębów. Irydy ok, ale do K&Na najlepiej wydech dłubać.
Nie przekraczaj 130 i 6 k obrotów. Mi we dwójkie + bagaż pali 5,5 czego byłeś świadkiem.
Owiewka zmniejszy opory, więc spalanie też.
Chcesz małego spalania kup Fał Sroma 650 albo Fał Te pińcet.


Mi pomaga dobra kupa przed jazdą.

spamzor - 2014-09-12 08:06:41

Przy ostatnim wyjezdzie z plecaczkiem i bagazem zeph wzial mi ok 5 l na setke (spora czesc trasy niestety autostrada z predkoscia w przedzdiale 120 - 140), gazniki mam porzadnie wyregulowane i swieczki irydowe, mysle ze u porzadna regulacja + regularnie czyszczony filtr powietrza (nawet ten fabryczny) i  spokojnie idzie wyciagac spalanie w okolicach 5l przy spokojnej jezdzie.

Planuje nie dlugo przesiasc sie na cos pow. litra, to jeszcze bede tesknil za takim spalaniem, kumpla XJR 1300 ciagnie regularnie ok 8 - 9 l chociaz jezdzi bardzo spokojnie, a mnie coraz bardziej kusi jakas 1l+ V-ka , tam to dopiero jest dramat ze spalaniem :P

Borknagar - 2014-09-12 09:59:32

No właśnie, chciałem się zbliżyć do tej magicznej liczby 5.5 litra z jazdą we dwójkę. A czy silnik od ZR7 i jego gaźniki mogłyby robić taką różnicę?

Daras - 2014-09-12 12:37:32

Panowie, mówicie o 1l paliwa na 100km przebiegu !
taki literek:
                 - to śmiało można powiedzieć o błędzie pomiarowym (przy tankowaniu na stacji) - napowietrzenie paliwa, temperatura otoczenia, również jakość paliwa, itp.
                 - to różnice pomiarowe drogowe, dla jednego trasa to 130km/h po pustej autostradzie, dla drugiego 130km/h drugorzędną drogą i ciągłe wyprzedzanie.
                  jak znam życie to jedno 130 nie musi być równe drugiemu ;)   A tu blisko jest granica gdzie silnik albo pali albo chleje ;)   
                  A gdzie tu mówić o nierównościach terenu, wietrze, wielkości i wadze kierowcy,  pasażerki, bagażu, ...   itd.

A ile może zaoszczędzić irydowa świeca? (cztery świece ;) )   Zakładam, że 0,5l na 100km - (nie mam pojęcia dlatego strzelam że pół)
to przy różnicy 35,- w cenie (50/15) trzeba przejechać ponad 5000km żeby być na zero !
Zbiornik wachy masz gratis po następnych 3400 km

Prościej, jak pisze "spamzor" dobra regulacja i filtry, a ja dodam że jak chcesz trochę przyszczędzić to musisz łagodniej jeździć. ;)

Yamamoto - 2014-09-12 16:42:59

Kup se VT 500 albo Sroma 650.
Daras ma racje.
Jeździsz dla hobby czy z musu?
Zawsze można zacząć grać w szachy - taniej wychodzi

Borknagar - 2014-09-12 20:21:56

Ale wy marudzicie. :P Po prostu nie chce mi się zatrzymywać na stacjach co ~180km. :P
Poza tym, co jest złego w redukcji spalania? Że mniej wydam na paliwo i dłużej pojeżdżę, to źle?

woyas - 2014-09-12 21:38:51

Przemas dobrze gada! gdzie jest napisane, że przyjemność musi kosztować ?;)

PalaszD - 2014-09-15 13:07:37

jak najszybciej osiągnąć żądaną prędkość i później ją utrzymywać. Hamulca używać tylko z konieczności - hamowanie silnikiem na maxa ile się da. No i jeździć w miarę cały czas utrzymując równą prędkość czyli tzw "umiejętne patrzenie w dal przed siebie, żeby np wyprzedzić bez dohamowania itp... czasami jazda eco też może sprawić frajdę... :)

Borknagar - 2014-09-15 13:46:20

Może macie rację, pewnie za mocno odkręcam, bo wyprzedzałem raczej dynamicznie. ;) W końcu to też nie o to chodzi, żeby się z każdym ml paliwa liczyć, tylko mieć coś z tego, że się tym motocyklem jeździ.

Ale irydowe świece, owiewka i eksperyment z większą ilością zębów na zębatce i tak będzie na przyszły sezon. :)

Yamamoto - 2014-09-15 14:55:51

woyas napisał:

Przemas dobrze gada! gdzie jest napisane, że przyjemność musi kosztować ?;)

Co to za przyjemność za darmo? Bes sęsu. Nie docenisz wtedy.
Zamiast o owiewce pomyśl o szybie na przykłąd

mar33cki - 2014-09-16 08:31:58

Yamamoto napisał:

woyas napisał:

Przemas dobrze gada! gdzie jest napisane, że przyjemność musi kosztować ?;)

Co to za przyjemność za darmo? Bes sęsu. Nie docenisz wtedy.
Zamiast o owiewce pomyśl o szybie na przykłąd

Wszystko zależy od punktu widzenia, ja np robię na dojazdy do pracy 1,5-2 tyś km miesięcznie, więc kwestia spalania też ma nie bagatelne znaczenie. 'Oszczędnym' dieslem palę ~6l, Kawą ~5.5l, ale czas dojazdu mam praktycznie stały 30-35min :D, a autem od 35min wzwyż. Ale jakby mi moto paliło 8 to bym je zmienił...

contraband - 2015-03-18 22:39:21

Borknagar napisał:

Siema,

Myślałem o poniższych modyfikacjach:
1. Wymiana zębatek na większą ilość zębów
2. Filtr K&N - czy on coś pomoże?
3. Wyregulowanie gaźników i zaworów, i tak miałoby robione w zimie, pewnie coś pomoże.
4. Świece irydowe - pomogą coś, czy wręcz przeciwnie?

?

1- jeżel ichcesz NIECO zmniejszyć spalanie przy wyższych prędkościach, to zmniejsz liczbę zębów na tylnej np do 37. Będzie miał gorsze odejście. Tylko, jeżeli sporo jeździsz w trasach (pozwoli to obniżyć nieco obroty prędkości przelotowej)
2- Pomoże zwiększyć spalanie. Taki filtr ma większą przepustowość powietrza, więc, żeby to chodziło - będziesz musiał dodać nieco paliwa do składu mieszanki. Odpuść to sobie.
3- Zawory tylko jeżeli to konieczne (stukają, albo tracisz ciśnienie na którymś z garów). W innym przypadku nie ruszaj, bo trudno uszczelnić pokrywę zaworów w ZR 750. Gaźniki - to jest podstawa. Dobrze dobrać skłąd mieszanki - zacznij od fabrycznego, sprawdź świece. Możesz go nieco zubożyć. Jeżeli świece będą miały dobry kolor, to możesz zostawić.
4- Teoretycznie mają pomóc, poprzez bardziej skupioną, pewniejszą iskrę, więc szybsze, jednomierne spalanie mieszanki. W praktyce okazuje się, że są one po prostu sporo wytrzymalsze i sporo droższe. Na spalanie (o ile w ogóle wpłyną) - to niezauważalnie. Jedno odkręcenie manetki zniweluje cały efekt.

Borknagar - 2015-03-19 07:51:26

Zobaczymy, powyższe modyfikacje zrobione (poza filtrem), więc w tym sezonie będę testować zasięg maksymalny. ;) Na razie czekam na kanapę od Wiajlis...

Borknagar - 2015-03-25 19:23:21

Odnośnie świec irydowych - zauważyłem, że motocykl podczas nagrzewania na ssaniu nie ma już problemu z falującymi obrotami. Zwykle skakały jak szalone to w górę to w dół, teraz zostało to ograniczone do minimum. Myślę, że jest to zasługa świec, choć pewnie zrobienie innych regulacji też się do tego przyczyniło.

Odnośnie jednego zęba na przedzie ;) więcej - biegi się wydłużyły (nie miałem jeszcze okazji jeździć na 5 biegu po mieście, co mi się zdarzało). Nie zanotowałem też jakiegoś spadku przyśpieszenia. Ale to wszystko jest na tyle subiektywne, że może mi się po prostu wydawać. Jak pojadę w trasę, to zanotuję ilość obrotów przy 110km/h i dam znać, jak wyszło spalanie.

Borknagar - 2015-05-04 11:56:39

Podczas jazdy na Słowację w długi weekend, przejechałem na jednym baku 277 km i zatankowałęm 13 litrów benzyny. Nie jechałem jeszcze na rezerwie (nie przełączałem kranika). Spalanie wyszło na poziomie 4,7 litra / 100 km. Dodam tylko, że jechałem z pasażerem i bagażami. Oczywiście jazda była spokojna, ale bez zamulania. Jestem bardzo zadowolony z wyniku. :)

PalaszD - 2015-05-04 13:02:44

No to elegancko :) Jak są takie fajne winkle i widoki, to aż nie chce się tak zapierdalać :) tylko podziwiać widoki :)

Yamamoto - 2015-05-04 14:13:34

Wystarczyło dobry serwis zrobić i doprowadzić moto do stanu fabryka...

www.zseis1tazgora.pun.pl www.pndc.pun.pl www.hardstyle-ownia.pun.pl www.wirtualne-zycie.pun.pl www.kingsjungle.pun.pl