van - 2014-09-29 13:22:51

Witam
Poniżej chciałbym zaprezentować operację jaką przeżył :) mój sprytek to jest wymiana sprzęgła.
Krótkie wprowadzenie.
Sytuacja zaczęła się niezwykle banalnie śmigam sobie do pracy korzystają z pogody a tu mija mnie znajomy na skutrze Yamacha Maxi 250. Krótka gawęda na światła i ruszamy. Ja jak zwykle spokojnie do przodu ale znajomkowi gaz się odkręcił i pognał. No nie... pomyślałem skuter mnie porobił no to redukcja i lecimy w czerwone 2 była jeszcze okej ale jak przełożyłem na 3 i odwinąłem to usłyszałem że serducho jeszcze może ale nie przekazuje napędu na koła. No smutek wielki zostałem porobiony przez 250 dlatego że sprzęt niesprawny :(. Ponieważ latam raczej spokojnie to wcześniej mi to nie doskwierało ale czas na zmiany. Zapadła decyzja o wymianie sprzęgła. Ponieważ nigdy tego nie robiłem zacząłem poszukiwania od informacji w internecie. I tu rozrzut cenowy niezbędnego zaopatrzenia straszny od najtańszego za 100 (ale śmierdziało tandetą z daleka) poprzez ok 150-170 takie jak kupiłem do Lucas-a za 250-300.
Tak z ciekawości podjechałem do warsztatu motocyklowego (obok Ronda Starołęka) cena za wymianę 100-150. Ale że lubię samemu grzebać to lecimy:

Na początku warto zapoznać się z zasadą działania sprzęgła mokrego (takie posiada nasz Zephyr)
http://www.youtube.com/watch?v=TcYsV063lk8

1. Zakupy
- Olej 4L Motul 5100 10W40                  -110
- Tarcze sprzęgła EBC - CK4424           -150
- Filtr oleju                                          - 15
- Sprężynki                                         - 48
- Klej do zabezpieczania śrub               - 20

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008177.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008213.jpg?1411982505

2. Luzujemy linkę sprzęgła od strony klamki, oraz pokrywy sprzęgła. Następnie wyciągamy linkę od strony pokrywy (przy klamce zostawiłem).

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008179.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008181.jpg?1411982505

3. Odkręcamy wodzik sprzęgła
- pamiętajmy że na wodziku mamy oznacznik "kreskę" a na górnej części wybieraka kropkę. W 550 prawidłowe ustawienie to na przeciwko w 750 obok siebie tak wyczytałem z manuala. Czyli po chłopsku w 550 kreska i kropka na przeciwko siebie w maksymalnym oddaleniu.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008182.jpg?1411982173

4. Spuszczamy olej :) koniecznie bo będzie bałagan gdy tego nie zrobimy i przejdziemy do punktu następnego.
- podkładamy jakiś węborek odkręcamy śrubę i czekamy. Zgodne z zaleceniami olej powinno się spuszczać po zagrzaniu silnika.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008178.jpg?1411982505

5. Po spuszczeniu całego oleju zabieramy się za odkręcanie śrub mocujących obudowę sprzęgła.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008183.jpg?1411982505

Ponieważ śruby różnią się długością a nie chciało mi się zapamiętywać opisywać gdzie która jest to użyłem patentu "karton memory" :)

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008184.jpg?1411982505

6. Po odkręceniu kapa na pewno będzie się "ciasno" trzymać. Ja w celu rozwiązania problemu użyłem impulsatora kinetycznego z naprowadzaniem trzonkowym w wersji deluxe o gumowanej powierzchni roboczej. Czyli młotka :) ale z czuciem. Po lekkim opukaniu po obwodzie zejdzie bez problemu.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008185.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008187.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008188.jpg?1411982505

Kropka na wybieraku (na tym zdjęciu lepiej widać)
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008189.jpg?1411982505

7. Odkręcamy śruby wyjmujemy kosz sprzęgła

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008194.jpg?1411982505

8. Czas na nowe tarcze

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008196.jpg?1411982505

9. Rozpoczynamy porównanie tarcz

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008203.jpg?1411982505

Jak widzicie stara jest świecąca. Organoleptycznie stara tarcza po przejechaniu palcem jest twarda i wyślizgana (okładzina jest korkowa i przy spaleniu przypaleniu trzyma gorzej) można to wyczuć. Wymiary zewnętrzne takie same.
- czas na suwmiarkę no nie wymieniamy na pałę trzeba trochę pomierzyć :)
U mnie stare tarcze miały wymiar : 3mm zgodnie z manualem standard to 2,9mm do 3,1mm serwis limit 2,8mm, także teoretycznie moje jeszcze się nadawały do użytku ale ze względu na twardość i wyślizganie okładziny postanowiłem wymienić.
- mierzymy także sprężyny (są równie istotne jak tarcze)
Moje sprężynki miały wymiar 31,2mm zgodnie z manualem standard to 32,6 serwis limit 31,7mm także konieczna wymiana. Myślę że w moim przypadku to na skutek braku odpowiedniego docisku sprzęgło w moim sprzęcie skończyło się pomimo trzymania wymiarów przez tarcze.
- przekładki proste nie wykazujące śladów użycia nie wymagały wymiany

10. Rozpoczynamy proces wymiany od namoczenia w świeżym oleju nowych tarcz.
Zalecany czas kąpieli 24H

Jak widzicie elegancki basen kąpielowy przygotowany nieopodal ratownik w puszcze czekał gdyby pacjent zaniemógł. Ponieważ jest to świeży olej a zostawiałem na noc w garażu także nie chciałem żeby jakieś paprochy się do niego dostały szczególnie że później użyłem go do zalania silnika, przykryłem odciętym wcześniej kapelusikiem do butelki.
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008206.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008207.jpg?1411982505

11. Procedura wymiany po namoczeniu tarcz w moim przypadku 2 dni (nie było czasu wcześniej pogrzebać przy motocyklu)
- zasadniczo jest to wypełnianie kosza sprzęgła
- ja zrobiłem to tak że z boczku leżało całe stare sprzęgło i po prostu brałem raz z basenu z olejem do kosza sprzęgła, a tarcza ze starego na boczek i przekładka na swoje miejsce w ten sposób lecimy ko kolei i nie pomylimy się co najpierw
- na końcu powinno być 7 tarcz sprzęgła i 6 przekładek

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008218.jpg?1411982505
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008221.jpg?1411982505

W oddali głównego tematu fotografii przytoczony w pkt6 impulsator :)
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288596/13008228.jpg?1411982505

I tak lecimy sztuka za sztuką...

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009447.jpg?1411989242
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009448.jpg?1411989242
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009449.jpg?1411989242

Z nowych tarcz będzie nam trochę towaru kapało także jak podkładałem na szybko zrobiony lejek :)

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009450.jpg?1411989242

12. Zamykamy całość z nowymi sprężynkami.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009453.jpg?1411989242
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009454.jpg?1411989242
http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009455.jpg?1411989242

13. Kapa sprzęgła mocujemy na swoim miejscu i tu przyda się klej do śrub.

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009456.jpg?1411989242

14. Wymiana oleju
Pamiętajcie zgodnie z manualem do 550 w przypadku wymiany oleju razem z filtrem wchodzi 2,7L

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/4288770/13009457.jpg?1411989242
15. Wkręcenie linek sprzęgła regulacja
KONIEC
Czekam na znajomka na światłach nie będzie mnie skuter 250 stresował :)

PalaszD - 2014-09-29 13:40:19

Mega wielkie piwko się należy.
Wzorowy turtorial!!! Do tego z nutą humorystyczną, co uwielbiam...
po tym opisie każdy, nawet największy laik będzie w stanie zrobić to sam :)

Jak wrażenia po wymianie? Sprzęgło pracuje lżej? Szybciej przyspiesza? Dźwięk kosza sprzęgłowego uległ zmianie?

mar33cki - 2014-09-29 14:24:52

tylko te pierwsze 200km na delikatnie :) to se skuterek chwilę poczeka... ale co się odwlecze to nie uciecze ;)
sam manual świetny! gratulacje!

van - 2014-09-29 21:35:18

W końcu dzisiaj udało mi się udać na przejażdżkę. I napiszę tak dzień do nocy jakby mi ktoś nową skrzynię biegów zamontował. Biegi wchodzą w w górę i w dół idealnie miedzy gaż rewelacja nic nie wali nic nie szarpie. Już nie mogę się doczekać tych 200-300 km dla emeryckiej jazdy żeby się ułożyło.
Jakby ktoś z forumowiczów miał problemy z wbijaniem biegów polecam odmówić sobie paru flaszek kupić tarcze i sprężyny i wymienić sprzęgło.
Aha nie napisałem w poście powyżej cała robota zabrała mi ok 3,5 godziny ale myślę że mogłem zrobić to szybciej ale robiłem fotostory i to zabiera czas.
Pozdrawiam

Jeżol - 2014-10-02 16:39:13

Elegancki tutorial. Masz piwko na koncie :)

piodabro - 2014-10-05 17:32:37

Ja mam dziwną przypadłość w swoim.
Jak jest zimy to wszystko ładnie działa. Ale jak się nagrzeje to przy odpuszczaniu sprzęgła czuć nagłe szarpnięcie. Tak jakby coś przeskakiwało (np, luz na zębatce).
Sprzęgło też będę miał do zrobienia, bo jak chcę je agresywniej odpuścić to się potrafi poślizgnąć, jak już złapie to trzyma.
Obawiam się, że coś jeszcze może być nie tak, poza sprzęgłem. Gdzie jeszcze może być problem? Miał ktoś z Was podobną przypadłość.
Oczywiście chodzi o 550 ;)

Jeżol - 2014-10-10 13:02:18

Mam pytanie odnośnie wybieraka - jakie mogą być konsekwencje tego że ta kropka nie jest u mnie ustawiona naprzeciwko tej kreski z wodzika?

van - 2014-10-12 23:22:25

Witam
Możesz mieć problem z wbijaniem biegów. "Robocza" cześć tego wodzika służy do rozprzęgania uruchamia sprzęgło. Tak obrazowo z kosza sprzęgłowego wystaje no powiedzmy taki ajzol o kształcie ołówka z łebkiem w kształcie kapelusza od grzybka i za ten grzybek "łapie" wodzik o odciąga przez co rozłącza tarcze i wysprzęgla napęd od skrzynie. Obejrzyj dokładnie manuala i film pogładowy ja jest zbudowane sprzęgło.
Pozdrawiam

piodabro - 2014-10-25 14:16:41

Sorki za taki mały offtop, ale proponuję temat przykleić, co by nam w gąszczu pozostałych tematów nie zniknął. :)

Igorus - 2014-10-26 23:14:13

Wracając do początku tego tematu gratuluję Van-owi zdolności edukacyjnych i prezentacyjnych.
Dziękuję za pomocny tekst z którego na pewno w przyszłości skorzystam!!!

tina - 2016-05-03 20:08:53

Cześć, sruby kapy na klej do srub a jest tam jaka uszczelka pomiedzy? Nie pisales nic o uszczelce, zostawiamy stara?

piodabro - 2016-05-03 20:50:39

Jest, pacz temat uszczeleczki do 550 z przyklejonych w warsztacie.
Masz tam skan w PDF
Drukujesz na papirze, wycinasz nożykiem i masz szablon.
Potem materiał na uszczelki kupujesz (gambit, klingieryt, polonit itp.)
Jak z Weja jesteś to masz blisko do Gdańska a tam znany sklep "Na rampie".
Kupisz tam polonit. Ja kupiłem 0.6mm grubości. Rok jeżdżę na tej uszczelce i sucho i czysto.
Arkusz 0,5 na 0,5m (0,25m2) kosztuje 15zł (tyle co jedna uszczelka do sprzęgła).
A z takiego arkusza to prawie wszystkie uszczelki do silnika wytniesz.
Ja wyciąłem: pokrywę zaworów, sprzęgło (dwa razy :) ), pokrywę impulsatora (też 2 razy), kilka uszczelek napinacza rozrządu i jeszcze zostało.
Pokrywa impulsatora mieści się w środku z pokrywy sprzęgła więc wydajnie jest wyciąć obie po kolei. W środku po pokrywie impulsatora mieści się jeszcze uszczelka napinacza :)

Polecam. Jakby co mam oryginały w Gdańsku, więc jakbyś potrzebował se odrysować pokrywę zaworów to zapraszam :)

crazyduck - 2016-05-03 22:32:20

patrząc na Twoj kosz zapytam, nie masz jeszcze problemu z "ciągnięciem na sprzęgle"lub złapaniem luzu ?

piodabro - 2016-05-03 23:39:48

Czyj kosz? van'a?

tina - 2016-12-20 20:39:48

piodabro napisał:

Jest, pacz temat uszczeleczki do 550 z przyklejonych w warsztacie.
Masz tam skan w PDF
Drukujesz na papirze, wycinasz nożykiem i masz szablon.
Potem materiał na uszczelki kupujesz (gambit, klingieryt, polonit itp.)
Jak z Weja jesteś to masz blisko do Gdańska a tam znany sklep "Na rampie".
Kupisz tam polonit. Ja kupiłem 0.6mm grubości. Rok jeżdżę na tej uszczelce i sucho i czysto.
Arkusz 0,5 na 0,5m (0,25m2) kosztuje 15zł (tyle co jedna uszczelka do sprzęgła).
A z takiego arkusza to prawie wszystkie uszczelki do silnika wytniesz.
Ja wyciąłem: pokrywę zaworów, sprzęgło (dwa razy :) ), pokrywę impulsatora (też 2 razy), kilka uszczelek napinacza rozrządu i jeszcze zostało.
Pokrywa impulsatora mieści się w środku z pokrywy sprzęgła więc wydajnie jest wyciąć obie po kolei. W środku po pokrywie impulsatora mieści się jeszcze uszczelka napinacza :)

Polecam. Jakby co mam oryginały w Gdańsku, więc jakbyś potrzebował se odrysować pokrywę zaworów to zapraszam :)

hee, elegancko dzieki za info, ale chyba zostane przy zakupie oryginalnej tym bardziej, ze to niewielki koszt.

ps. "na rampie" powiadasz, a dokladnei ktory , bo na Grunwaldzkiej, jest od hu...sklepikow na rampie, jeden na drugim :)

tina - 2016-12-20 20:41:24

Van, a co z metalowymi przekladkami sprzegla, nie wymieniales?

piodabro - 2016-12-24 13:55:36

Cóż, tam na rampie jest jedyny co się zwie "na rampie" ten większy obok filtrów :)
BTW oleje i filtry biere zawsze w Filtrach, a jakieś pierdółki na ramipie, a akcesoria motocyklowe tam z tyłu w Motonicie :)

tina - 2016-12-24 15:03:03

piodabro napisał:

Cóż, tam na rampie jest jedyny co się zwie "na rampie" ten większy obok filtrów :)
BTW oleje i filtry biere zawsze w Filtrach, a jakieś pierdółki na ramipie, a akcesoria motocyklowe tam z tyłu w Motonicie :)

No to wiem, tam tez motula kupowalem no i w Motonicie tez byle kilka razy. Thx

piodabro - 2016-12-26 00:57:54

A co do metalowych przekładek, to ja u siebie wymieniałem bo miały ślady przygrzania -> Takie tęczowe przebarwienia.
Jeżeli robisz sprzęgło w 550 uważaj na grubość przekładek, ta najgłębsza jest grubsza i nie kupisz kompletu z tą grubszą. Ja tam zostawiłem starą (nie była przyjarana).
Części od Kawasaki można zamówić w Marvelu na Żaglowej w Gdańsku, więc tą grubszą przekładkę w razie czego możesz przez Marvela kupić.
Ja tarcze i przekładki brałem z Larssona.

tina - 2016-12-26 11:16:46

OK, dzieki za info. Masz piwko na swieta :)

mar33cki - 2018-04-19 11:12:00

ma ktoś doświadczenia ze sprzęgłami NHC? Powoli zaczynam się zastanawiać nad wymianą sprzęgła i tu rodzą się pytania czy wymienia się tylko tarcze i sprężyny czy przekładki też? Znalazłem np taki zestaw http://allegro.pl/tarcze-sprezyny-uszcz … 33660.html

mar33cki - 2018-07-02 09:05:39

mam cały nowy komplet - tarcze, sprężyny, przekładki, olej i dalej ślizga! ślizga po dodaniu gazu i przekroczeniu 6k obrotów, oraz przy wbijaniu biegu powyżej 6k

1. Co mogło pójść nie tak?
2. Czy ostatnią tarczę się wkłada inaczej niż pozostałe? Z przesunięciem o ząb w koszu?
3. Czy może być tak, że po wymianie ślizga?

Pudelski7 - 2018-07-02 09:28:29

Moczyłeś tarcze w oleju przed montażem ??? Jeśli tego nie zrobiłeś to nie przeniosą momentu.

mar33cki - 2018-07-02 11:15:22

moczyłem kilka dni, problem się ujawnił po pierwszym montażu (tarcze + sprężyny). Potem czekałem tydzień na dostawę przekładek i nie wiem jak w tym czasie, bo moto stało (w zasadzie to leżało na boku) u mechanika. Poskładał i dalej ciągneło. Wymieniłem olej i dalej ciągnie. Postał noc i dzień zanim mogłem sprawdzić i dalej ciągnie.

Pudelski7 - 2018-07-02 11:44:41

Przekładki jak nie były przegrzane to nie było konieczności zmieniać ale to po ptokach. Szczerze Marku jak wszystko jest ok z naciągiem linki (bo w zr7 chyba jest linka prawda) jest ok, to stawiał bym że producent zrobił jakąś partię z gównolitu, reklamował bym te tarcze. 

Tak dla przykładu u mnie tarcze były zdarte nierównomiernie nie wiem co było przyczyną niektóre do gołej blachy a i tak sprzęgło nie ciągło.

mar33cki - 2018-07-02 15:28:06

to jak wyglądały przekładki można zobaczyć tu http://www.zephyr.pun.pl/viewtopic.php?pid=38284#p38284
przekładki nie wyglądały zachęcająco, tarcze były spalone i zjechane prawie na zero z metalem
naciąg linki jest w 2 miejscach: na dole przy napinaczu i na górze przy klamce, sprawdzę jeszcze dolny

Czy pod kapą jest jakaś regulacja docisku?
Czy ostatnią tarczę się wkłada inaczej niż pozostałe? Z przesunięciem o ząb w koszu?

mar33cki - 2018-07-04 10:24:05

jest światełko w tunelu - wczoraj po raz kolejny mechanik rozebrał sprzęgło, tarcze wyglądają ok, nowe sprężyny są dłuższe, z cieńszego drutu i miększe - gównolit jakiś! A miały być twardsze! Stare sprężyny trzymają wymiar nominalny! Całość zmontowana czeka na dzisiejszą weryfikację. Trzymajcie kciuki!

Pudelski7 - 2018-07-04 10:51:01

Trzymamy :)

Mam przeczucie że sprawdzi się stara dobra zasada jeśli coś jest ok to tego nie ruszaj, tak samo jak gówna puki nie ruszysz to nie śmierdzi;)

mar33cki - 2018-07-04 12:44:53

jakby nie ślizgało to bym nie robił, a że zaczęło to uznałem, że pora... no i nowe lepsze jest gorsze niż stare dobre...

Pudelski7 - 2018-07-04 14:59:46

Daj znać jak wyszło. Piłem do sprężyn samych, czasem nie warto wszystkiego wymieniać bo zamienniki robią czasem byle jakie.

mar33cki - 2018-07-05 08:38:41

DZIAŁA! Sprężyny gówniane, za miękkie i nie trzymały. Zostawiłem ori, które trzymały wymiar nominalny przy przebiegu 92k :D

Pudelski7 - 2018-07-05 08:48:36

Powiedź jakiej firmy sprężyny kupiłeś, żebyś my wiedzieli co omijać szerokim łukiem. jeśli już podałeś to sorry nie doczytałem.

mar33cki - 2018-07-05 10:52:47

NIE KUPUJCIE sprężyn sprzęgła TRW LUCAS MEF138-6, katalogowo mają być twardsze, a w realu są z cieńszego i miększego drutu niż ori - sprzęgło ślizga
https://lh3.googleusercontent.com/kAba96mHYudAjHBs3I4UkS8RK8oAMDWZbvjFFooFYsmODjmjO_zzq1IDDm3hETIfu-vrX_SGCpK-rCejFi_ws3hT79AlaVXpuDkPUOQpn2yUZ_4WKonbru35vmDIF-pXSF3toceMaKU=w200

Pudelski7 - 2018-07-05 10:54:07

Masakra TRW wypuściło taki bubel, nie do wiary.

mar33cki - 2018-09-07 14:49:02

po dłuuugim oczekiwaniu wczoraj dostałem tel, że producent uznał reklamację i zwróci za sprężyny, czyli jednak jest sprawiedliwość na tym świecie ;) boli natomiast konieczność wykłócania się ze sprzedawcą, nerwy i dodatkowe koszty związane z bublem, samo TRW się nie ustosunkowało w żaden sposób do otrzymanego mailowo zgłoszenia problemu...
za to brawa dla Kawasaki OEM - sprężyny mimo przebiegu (licznikowo) ~94kkm trzymały wymiar nominalny i zamontowane znowu działają super

tina - 2018-09-10 08:27:46

Moze faktycznie sprzedawca dal Ci sprezyny do innego motocykla (modelu, rocznika). Tez mi sie nie chce wierzyc , ze TWR moglo wyprodukowac "bulel". W zwiazku z tym co mieli Ci odpisac? Blad popelnil sprzedawca.

mar33cki - 2018-09-10 13:12:49

jak innego? wg katalogu TRW to są sprężyny sprzęgła do ZR-7 https://www.trwaftermarket.com/pl/catal … MEF138-6/, powyżej zdjęcie oryginalnego opakowania, błąd powstał w TRW

www.avilla.pun.pl www.eternalwinners.pun.pl www.rodowody.pun.pl www.hustla.pun.pl www.sp3a.pun.pl