piodabro - 2014-10-25 23:59:06

// EDIT //

Nowa wersja wakuometrów.

http://pdabrowski.ovh/moto/waku001.jpg

Zamiast igieł do zdławienia przepływu użyłem tym razem zaworków akwarystycznych.
Zaworki takie dają na możliwość regulacji, czyli możliwość uzyskania prawdziwych wskazań i szybszej reakcji wakuometrów na zmiany.
Zaworki takie są do zdobycia np. na alledrogo. Cena 1.50 do 3 zł.
Można też pytać w sklepach zoologicznych/akwarystycznych.

Doszła także ładniejsza deseczka. Wakuometry przykręcone poprzez otwory w deseczce. Zamiast oryginalnych śrubek(na które skręcone są bebechy z obudową) wkręcone są dłuższe.

// Koniec EDIT //


Witajcie,

piszę ten temat ponieważ zabieram się za synchronizację gaźników w 550.
Pierwszą rzeczą jest zdobycie wakuometrów. Zestaw do motocykla zwykle jest drogi(tym bardziej na 4 garki).
Zacznę więc od tego jak ja się do tego przygotowuję.

1. Przygotowanie wakuometrów

Wakuometry zakupiłem w sklepie z armaturą C.O. Cena: 20,50 zł za sztukę. Czyli 82zł za komplet czterech.
Do tego wężyki - ja kupiłem 10m igielitowego wężyka 6mm za jakieś 14zł - oraz redukcje z gwintu 1/4" (3zł szt) na wężyk 6mm.

Pierwsze co zrobiłem to oczywiście sprawdziłem wakuometry.
Muszę powiedzieć, że chyba trafiły mi się dwa źle skalibrowane ale połączyłem wszystkie razem do jednej rurki i podginając wewnątrz taki miedziany element wyrównałem wskazania do pozostałych dwóch, które wskazywały jednakowo. Czynność łatwa do wykonania i mam skalibrowane 4 wakuometry ze sobą.

Po podłączeniu krótkim wężykiem wakuometru do jednego z gaźników widziałem jak wskazówka lata od 0 do około -0.6 bara.
Wniosek jest taki, że aby zniwelować drgania musimy dać dłuższe wężyki(zwiększyć objętość gazu w wężyku aby uzyskać większą bezwładność).
Dałem 2 metrowe. WAŻNE wszystkie 4 wężyki muszą być jednakowej długości!
Do tego trzeba zdławić przepływ powietrza w wężykach.
Użyłem do tego igieł od strzykawki 0.5mm.
Oczywiście nie pozostawiłem igieł, a jedynie wykorzystałem nasadkę z fragmentem rurki.
Cięcie igieł szlifierką nie zdaje egzaminu! Najlepiej je ułamać tuż przy nasadce.
Łamiemy je lekko przeginając w RÓŻNYCH kierunkach. Chodzi o to, aby przy przeginaniu nie spłaszczyć otworu wewnątrz igły. Na koniec można za pomocą szpilki poprawić otwór.

Po przygotowaniu 4 igieł należy przyjrzeć się nasadce. Moja nie była idealnie okrągła, tylko na kołnierzu miała poszerzenia(jak znajdę chwilę czasu to zrobię zdjęcie igły i zaznaczę o co chodzi). Osobiście zeszlifowałem te "poszerzenia" i uzyskałem okrągły kształt.

Przygotowane igły ( a raczej to co z nich zostało :) ) wtykamy w wężyki na końcach, które będziemy zakładać na gaźniki. Foto niżej.

Tak przygotowane narzędzie jest gotowe do pracy :)


http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku1.jpg  Zakupione wakuometry

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku2.jpg  Zestaw do kalibracji

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku3.jpg  Prawie gotowe narzędzie.

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku4.jpg  Końcówki z igłami.



2. Synchronizacja gaźników w 550.

Po przygotowaniu sobie podstawowego narzędzia opisanego wyżej można zabrać się za synchronizację.

Przygotowujemy pozostałe narzędzia. Potrzebne są do tego oprócz wakuometrów: klucz 10mm (do odkręcenia baku), płaski wkrętak (aby pomóc sobie nim przy zdejmowaniu wężyków i zaślepień), wkrętak krzyżakowy, rękawiczki robocze (aby się nie poparzyć) oraz małe kombinerki.

Dobrze jest też postawić moto w pionie. Ja osobiście stawiam na stojaku pod tylny wahacz.

Pierwszą rzeczą którą trzeba zrobić to rozgrzać silnik do temperatury pracy.

Następną rzeczą którą musimy zrobić jest demontaż baku.
Trzeba zdjąć kanapę i odkręcić dwie śruby mocujące bak (z tyłu baku). Potem unosząc lekko tył baku należy odpiąć wężyk podciśnienia, wężyk paliwa (kranik musi być w pozycji ON lub RES - jak będzie na PRI to poleci nam duuuużo wachy :) ) oraz złącze od wskaźnika paliwa.
Jest jeszcze jeden wężyk który należy odpiąć, ja go nie odpinałem(więc nie wiem czy stamtąd poleci waha) bo i tak wykorzystałem bak jako źródło paliwa do synchronizacji. Będzie to widać na zdjęciach niżej.
Jak już jest odpięte co trzeba zdejmujemy bak unosząc jego tylną część do góry i przesuwając go do tyłu jednocześnie.
Ja położyłem bak nieco z tyłu w poprzek tak aby móc podłączyć wężyk paliwa(przeprowadziłem go przez środek ramy).
W momencie gdy odpalałem moto kranik przestawiałem na PRI, a po zgaszeniu od razu na ON (z wiadomych względów).

Teraz zależnie od wersji motocykla do pozostałych (do króćców od podciśnienia) podłączone są wężyki podciśnienia lub są zaślepione gumową nasadką.
Zdejmujemy je pamiętając (lub zapisując) gdzie co było. Na zdjęciach będzie widać gdzie są podłączone wężyki od wakuometrów.
Następnie podpinamy do tych króćców wężyki od wakuometrów pamiętając o kolejności.

Do synchronizacji gaźników służą 3 śrubki.
http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku8.jpg  http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku7.jpg

Jak już wszystko gotowe, nadchodzi czas na odpalenie moto. Więc odpalamy.
Chwilę czekamy aż wskazówki w wakuometrach się ustabilizują (przestaną rosnąć).

Ustawiamy wolne obroty zgodnie z wersją motocykla na 1300 lub 1500(USA) obrotów.
Teraz lekka przegazówka i znów czekamy aż się ustabilizują.

I teraz regulujemy:

1. Patrząc na wskazania wakuometrów przekręcamy śrubę między pierwszą parą aby uzyskać równe wskazania.
2. Poprawiamy wolne obroty do nominalnej wartości.
3. Przegazówka
4. I znów patrzymy na pierwszą parę, jak jest ok to dajemy silnikowi trochę ochłonąć i przechodzimy dalej, jak nie wracamy do punktu 1.
5. Tym razem zajmujemy się drugą parą. Odpalamy silnik, sprawdzamy wolne obroty i jak w przypadku pierwszej pary regulujemy aby uzyskać równe wskazania.
6. Znów poprawiamy wolne obroty.
7. Przegazówka.
8. Patrzymy czy ok. Jak dla drugiej pary wskazania są równe dajemy silnikowi trochę ochłonąć i przechodzimy dalej, jak nie to wracamy do punktu 5.
9. Teraz czas na regulację między parami. Znów odpalamy silnik i sprawdzamy wolne obroty.
10. Środkową śrubką regulujemy synchronizację między parami. Doprowadzamy do równych wskazań na wszystkich wakuometrach.
11. Poprawiamy wolne obroty i przegazóweczka.
12. Czekamy aż się ustabilizują wskazania wakuometrów i dajemy silnikowi chwilę (tak z 20s) popracować.
13. Jak jest ok to możemy się cieszyć zsynchronizowanymi gaźnikami. Jak nie powracamy do regulacji.

I tu jest pewna UWAGA, przy regulowaniu pary mogą się znów rozjechać, i za każdym razem trzeba kontrolować całość. W przypadku gdy któraś z par się rozjedzie, musimy to poprawić.

14. Gasimy moto i dajemy mu trochę odsapnąć.

Na koniec należy odpiąć wakuometry i pozakładać wężyki/korki tak jak były.
Montujemy wszystko do kupy i wybieramy się na jazdę testową.

Po wykonaniu synchronizacji zdziwiłem się, że ten silnik potrafi tak równo pracować. Płynniej reaguje na gaz.
U mnie bardzo dobrze widać efekty przeprowadzonej synchronizacji.

Na koniec kilka fotek ode mnie ;)

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku5.jpg  Moto z w trakcie synchronizacji. Tutaj wygląda trochę jakby stał na nóżce, ale w rzeczywistości stał pionowo na stojaku z tyłu, a nóżka sobie wisiała w powietrzu :)

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku6.jpg  Jeszcze jedno zdjęcie gaziorów z bliska.

http://www.trabiekipa.pl/zeph/waku/waku10.jpg  Wskazania po synchronizacji - równiutko ;)

To by było na tyle. Życzę udanych synchronizacji :)

Pozdrawiam

PS Jeszcze jedna ważna uwaga na koniec, narzędzie nie posłuży do dokładnego pomiaru podciśnienia a jedynie sprawdzenia czy podciśnienia w gaźnikach są równe. Nie należy się sugerować wartościami wskazywanymi przez wakuometry, ponieważ zdławiony przepływ gazu powoduje, że nie są to rzeczywiste wartości.

PS2 W ramach eksperymentu można kupić grubsze igły. Przy 0.5mm wskazówki wcale nie drgają, ale pokazują dość niskie ciśnienie. Przy kolejnych próbach wsadzę tam grubsze igły. Być może uda się uzyskać bardziej zbliżone do rzeczywistych pomiary. Można by poeksperymentować także z zaworkami zwrotnymi ze sklepu akwarystycznego

piodabro - 2014-10-30 20:43:34

Wuala, odświeżam temat, wszystko opisane w pierwszym wątku :)

PalaszD - 2014-10-30 21:26:41

No Panie... Kawał dobrej roboty!! Piwko się należy!!  Temat przyklejony :)

JACHOO - 2014-10-31 09:53:12

Przydatny opis dla Zephyrowców lubiących samemu majstrować przy swoich maszynach. Duże piwko :piwo:

skaryf - 2014-11-13 13:45:26

a jaka SATYSFAKCJA :) gratuluję świetnie przeprowadzonej operacji

Igorus - 2014-11-16 17:50:10

Baaardzo dobrze opisane. Gratuluję zdolności mechanicznych i twórczych za razem!!!

marco122 - 2014-11-18 21:24:32

Witam. No super opis , na taki właśnie czekałem , też niedługo zabieram się za czyszczenie i synchro gaziorów . Do wakuometrów mam  dobry dostęp wszelkiego rodzaju ,więc wybrałem glicerynowe ,podobno nie trzeba wtedy używać dławików .  Czy to prawda wiecie coś o tym może ??

piodabro - 2015-04-23 22:04:04

Mały update w pierwszym wątku na samej górze ;)

marco. W glicerynowych wskazówki są zalane gliceryną. Daje to im większą bezwładność co przekłada się na tłumienie drgań. Przy dużych impulsach, jak to ma miejsce właśnie w silniku, wskazówki dalej będą latać ale mniej. ;) Z resztą możesz zrobić próbę ;)

michal8032 - 2015-05-10 17:17:41

Witam mam pytanie czy da się przeprowadzić synchronizację gazników w mojej 750 tylko dwoma wakuometrami skoro są cztery gazniki.Pytam bo kumpel ma dwa wakuometry i twierdzi że sobie poradzi :/:/

PabloEOP - 2015-05-10 17:36:29

Tak da radę. 1 z 2 ; 3 z 4 a potem 2-3 jak najbardziej wystarczą dwa tylko więcej przepinania, jak sie ma 4 to wszystko ładnie widać jednocześnie.

michal8032 - 2015-05-10 17:44:50

To muszę mu zwrócić honor bardzo dzięki temat zamknięty.

piodabro - 2015-05-10 19:34:40

Da się ale jest to upierdliwe gdyż często jest tak, ze regulując jedna parę rozjezdza się ta druga. Trzeba wielokrotnie przepinać wezyki.

marco122 - 2015-05-11 00:04:09

A ja zapytam o coś takiego..  Po czyszczeniu gaźników ustawiłem skład tzw. colortunem ,zrobiłem synchro ( na waku glicerynowych ,musiałem jednak zastosować dławiki  :-)  był lepszy odczyt ) ale do rzeczy. Moto śmiga bez zarzutu ale coś mnie tknęło   i sprawdziłem świeczki no i druga była okopcona  reszta  idealna kawka z mlekiem . Więc spróbowałem ponownie podczepiłem colortuna i tu się rodzi pytanie color niebieski na wolnych obrotach  a po przygazówce lekko może wchodzić na czerwony ?? , no i jeśli świeca okopcona to odkręcamy dawkę czy dokręcamy??, bo zauważyłem że im  delikatniej odkręcam tym bardziej wyrazisty kolor niepieski  się pojawia .  Czy ktoś z was już się bawił i regulował skład taką świeczka diagnostyczna ,i mógłby mi jakiś wskazówek udzielić .. Dzięki z góry  :-)  PS; A może po prostu odpuścić sobie i już nic nie regulować skoro moto śmiga jak należy :-), Ale ta świeczka okopcona nie daje mi spokoju ......

piodabro - 2015-05-11 08:37:15

Jak okopcona to są dwie możliwości:
1. Zbyt bogata mieszanka. Wtedy lekko wkręcamy śrubkę składu mieszanki. Ale to może nie rozwiązać problemu, gdyż może to być problem z pozostałymi dyszami.
2. Bierze olej na tym cylindrze...

Pomierz kompresję.

marco122 - 2015-05-12 20:14:31

Ubytków oleju nie stwierdzam , kopcić też nie kopci , kompresja hmmm , no na razie nie mam możliwości by sprawdzić ,no ale  myślę  ze ma dobrą skoro na 5-ce pocisnołem 160 i to bez zająknięcia sprawdził bym co dalej na 6-tce ale już mi się droga kończyła :-)  . Ale dziwi mnie to  że własnie im bardziej dokręcałem dysze tym gorszy kolor na  świecy diagnostycznej colortuna  a jak odkręcałem to praca silnika sie poprawiała i kolor ładny niebieściutki ,no i tu mam zagadkę .  okopcona  świeca a colortuna prosi się jeszcze by na tym cylindrze odkręcić a nie dokręcić dawkę ... Może faktycznie problem z resztą dysz , ale znów to rozbierać. Ale bardzo dzięki za wskazówki . Jak coś ogarnę dam znać, pozdro.

crazyduck - 2015-05-12 20:56:10

kręcisz śruba składu mieszanki,ona bardziej odpowiada za wolne obroty po za tym 1,4 cyl i 2,3 cyl ma inne dysze główne , jest jeszcze coś takiego jak poziom paliwa

piodabro - 2015-05-12 21:59:52

Rozumiem, że nie jesteś jeszcze w Gdyni tylko w Norwegii?

W sumie poziom paliwa to dobry trop. Może puszczają Ci zaworki iglicowe i przelewa gaźniki. Sprawdź poziom.
Bierzesz przezroczysty wężyk podpinasz go pod króciec na spodzie gaźnika (taki na środku każdego gaźnika na dole ze śrubką z boku).
Trzymając jego drugi koniec powyżej gaźnika odkręcasz(tylko trochę aż do wężyka wpłynie paliwo, nie wykręcaj) tą śrubkę przy tym króćcu i dajesz kranik na PRI aż się poziom ustabilizuje (trwa to zwykle kilka sekund). Jak będzie się przelewać rurka to masz przyczynę.
Poziom paliwa powinien być mniej więcej zgodny z łączeniem komory pływakowej z korpusem gaźnika.

Jak przelewa Ci rurkę lub poziom znacznie odbiega od normy to musisz wyjąć gaźniki i poprawić pływak i/lub wymienić zaworek iglicowy.

Więcej info znajdziesz w Haynesie.

PS Pamiętaj żeby kranik wrócił zawsze na pozycję ON po sprawdzeniu poziomu każdego gaźnika.

marco122 - 2015-05-12 23:05:32

Tak dokładnie , jestem jeszcze w norwegi. Kurcze wymieniałem  zaworki iglicowe i dysze wolnych ,choć powiem ze miałem kłopot z ustawieniami zaworków ,kilka razy je podginałem i regulowałem . Poziomy były dobrze ustawione  musiałem je podgiąć jak dobrze pamietam na 21 mm niz jak kolega wczesniej opisywal  przedzial  15 -17, no ale może znów się coś rozregulowało , może faktycznie  poziom paliwa , sprawdzę dzięki za wskazówkę .

marco122 - 2015-05-12 23:06:44

A że tak jeszcze zapytam , macie jakiegoś dobrego mechaniora którego byście mi mogli polecić w trójmieście . Dzięki z góry..

crazyduck - 2015-05-12 23:16:57

21 mm ..hm  hm coś się dzieje ze szukasz mechaniora?

marco122 - 2015-05-17 18:05:43

Nic się nie dzieje , ale tak na przyszłość bo jak już będę w kraju to już nie mam możliwości samemu pogrzebać przy spryciaku po prostu brak miejsca , dobrego garażu itp. Więc chciałbym jak już bym musiał oddawać ,to w dobre ręce a nie do naciągaczy.

crazyduck - 2015-05-17 21:34:17

aa na czym ciebie naciągnięto ?

piodabro - 2015-05-18 11:46:07

Podstawowe regulacje i lekkie naprawy da się zrobić pod chmurką lub na jakimś marketowym parkingu ;)

crazyduck - 2015-05-18 19:49:27

pewnie tylko jeszcze trzeba mieć czym

marco122 - 2015-05-18 20:05:39

Z motorem jeszcze nie, jeszcze mnie nie naciągnięto jak na razie wszystko sam robię (dlatego mnie nie naciągnięto , haha :p ) Ale z samochodem było kilka przypadków. Słyszałem kiedyś o dobrym w Gdyni redłowo na ogródkach działkowych .

piodabro - 2015-05-18 23:12:30

W Trójmieście wszyscy chwalą Wiśnia Motors.
Znajomy mi polecał Rosa Motorcycle (Gdańsk Brzeźno).

German - 2015-05-19 08:15:52

W Redłowie to chyba Adammoto  http://www.adammoto.pl/

tina - 2017-05-21 20:46:51

Czesc, mam kilka pytan dot. gaznikow, czy mozecie mnie oswiecic?

1. czy srubami od dolu (pilotami) moge rozregulowac synchronizacje gaznikow czy one sluza tylko do regulacji skladu mieszanki na wolnych obrotach?
ps. wyczytalem w poscie, ze do synchronizacji sluza ine sruby od gory- czyli krecenie pilotami od dolu nie ma wplywu na synchronizacje?
2. czy regulacja srubami od dolu (pilotami) bedzie miala wplyw na prace silnika na wyzszych obrotach/ wkrecanie sie na wysokie obroty?
3. do czego sluza sruby widoczne z boku u dolu gaznika?
4. dostep do regulacji jednego pilota w wewnetrznym ganiku blokuje wystajaca sruba (obudowa silnika- zeph 750), chyba to jest jakis napinacz lancuszka. Macie jakis patent jak tam dojsc .... probowalem kilku srubokretow ale ni hu...
5. co jest elementem regulacji gaznikow (za co place)? Synchronizacja- gorne sruby, regulacja skladu mieszanki na wolnych obrotach- piloty od dolu, i nie wiem co- boczne sruby.

crazyduck - 2017-05-21 21:11:19

Tina nadal walczysz z tymi gaźnikami ?ad4 śrubokręt kątowy , ad5 równa praca silnika na wolnych obrotach,płynne wkręcanie się na wyższe obroty, zadowolenie z jazdy ....:D

5eba - 2017-05-21 22:03:35

ad3 spuszczanie paliwa z gaznikow.

JACHOO - 2017-05-22 07:09:21

Ad1. pilotami synchro nie spieprzysz, ale prace silnika lub ewentualne szkody wynikające ze złego składu już tak
Ad4. ja to zrobiłem samym bitem z płaską końcówką

tina - 2017-05-22 13:37:31

crazyduck napisał:

Tina nadal walczysz z tymi gaźnikami ?ad4 śrubokręt kątowy , ad5 równa praca silnika na wolnych obrotach,płynne wkręcanie się na wyższe obroty, zadowolenie z jazdy ....:D

Never ending story....

tina - 2017-05-22 13:38:52

Dzieki Panowie za informacje, postanowilem  sam  rozgryzc te gazniki ......

crazyduck - 2017-05-22 22:16:47

czekamy na efekty

www.speedwaymanagers2.pun.pl www.lechooo.pun.pl www.klubbakugan.pun.pl www.szkolapijarki.pun.pl www.radio-stolica.pun.pl