PalaszD - 2015-03-20 22:34:49

Hej - dziś prosta, ale za to bardzo ważna czynność, jaką jest właściwy naciąg i smarowanie łańcucha.
Łańcuch powinno się kontrolować w granicach około 1000km.
Smarowanie to w zależności od tego, jakiego lubrykantu używamy, ale najlepiej przyjąć co 300km, częściej, gdy jedziemy po deszczu...

No więc - zaczynamy. Motocykl stawiamy na centralnej podstawce, lub jeśli jej nie mamy, to na stojaku. Można też oczywiście ustawić na podpórce bocznej. W zephyrach zastosowano naciąg śrubą mimośrodową - jest to jedno z najlepszych rozwiązań.

Łańcuch powinien mieć około 35mm - 45mm luzu tzn jeśli uniesiemy go w górę, a natępnie w dół, to wartość pośrednia powinna wynosić ok 3cm.
https://lh3.googleusercontent.com/-5DQhtLbg-tU/VQyFidiRHHI/AAAAAAAADEM/gzMtM4S9zME/w1008-h567-no/DSC_0273.JPG

Jeśli jest więcej, to łańcuch należy naciągnąć.

Potrzebne będą 2 klucze imbusowe 8 - do śrub wahacza i 12 do mimośrodu.
https://lh6.googleusercontent.com/-pRbMxtOAVnw/VQyFiHQ5wgI/AAAAAAAADEE/ACg_g8kpNkc/w1008-h567-no/DSC_0274.JPG

Najpierw odkręcamy śruby na samym końcu wahacza:
https://lh4.googleusercontent.com/-fgXZiItiu5Q/VQyFipGXnhI/AAAAAAAADEU/IOufIgwt1cI/w1008-h567-no/DSC_0275.JPG

Musimy je wykręcić całkowicie, aby później móc operować mimośrodem.

Za pomocą większego klucza obracamy śrubę mimośrodową kontrolując jednocześnie skalę naciągu
https://lh3.googleusercontent.com/-YufPkF4mJ2M/VQyFkUJLehI/AAAAAAAADEk/gLj35oanrcY/w1008-h567-no/DSC_0278.JPG

Po naciągnięciu kontrolujemy drugą stronę, czy na skali mamy tą samą wartość.

W moim przypadku to 7 i pół. Weryfikujemy naciąg:
https://lh6.googleusercontent.com/-SvR95XRyl8g/VQyFlOhLvRI/AAAAAAAADEs/2EpV_i4gzlY/w1008-h567-no/DSC_0277.JPG
Naciąg jest OK. Można jeszcze spuścić motocykl z podnóżka i usiąść na nim, wtedy też łańcuch się delitaknie naciągnie.
Jeśli na obydwu mimośrodach mamy tą samą wartość, a łańcuch nie ugina się więcej jak 3cm to skręcamy śruby na wahaczu.
https://lh4.googleusercontent.com/-fgXZiItiu5Q/VQyFipGXnhI/AAAAAAAADEU/IOufIgwt1cI/w1008-h567-no/DSC_0275.JPG


Po zakończonej czynności pamiętajmy, aby nasmarować łańcuch. Dobrze, jak jest on rozgrzany po jeździe. Wtedy smar lepiej przylega.
Smarujemy zawsze od wewnętrznej strony łańcucha

https://lh4.googleusercontent.com/-vZrSiry2Lgg/VQyFlrJbjTI/AAAAAAAADE4/4qvle94GtlE/w1008-h567-no/DSC_0279.JPG

Jachoo - 2015-03-20 23:10:56

Dobrze że poruszyłeś ten temat a przy tym fajnie opisałeś. Wielu o tym zapomina tak jak o kontrolowaniu ciśnienia w kolach a są to rzeczy jakby nie patrzeć wpływające na nasze bezpieczeństwo. Strach pomyśleć co może spowodować zerwany łańcuch przy dużej prędkości. Warto jeszcze wspomnieć aby przy czyszczeniu i smarowaniu łańcucha zerknąć na jego stan.

rafi068 - 2015-03-22 18:53:28

Imbusy to 8mm do popuszczenia mimośrodu, oraz 12mm do regulacji. Watro je mieć w przyborniku pod siedzeniem, najlepiej w kształcie "Elki"

piodabro - 2015-03-23 00:08:20

Tak informacyjnie: W ZR 550 luz łańcucha podawany przez producenta to 35 - 45 mm.

Edit, pomiar producent każe robić gdy moto stoi bez obciążenia na kosie.

mar33cki - 2015-03-23 06:59:21

Dla ZR7 luz łańcucha na centralce: 30-45 mm (całkowity góra-dół)
Potrzeba trochę inszy zestaw narzędzi :): kombinerki (do zawleczki), klucze do ośki (bodajże 19/21), klucze do regulacji naciągu (chyba 12 i 8).
Procedura bardzo podobna: najpierw luzujemy ośkę i kontry od naciągu, naciąg regulujemy wkręcając/wykręcając śruby regulujące, kontrujemy nakrętkami, dokręcamy ośkę, wkładamy i rozginamy zawleczkę.
Ważne - pamiętać o założeniu zawleczki po dokręceniu ośki i równym ułożeniu koła wzdłuż osi!

Yamamoto - 2015-06-08 22:24:39

Naciąg i tak najlepiej sprawdzić jak obciążysz moto. W moim przypadku - jazdy w 3 osoby jak moto stoi luzem to łańcuch jest luźny. Jak siądziemy to jest ok.
Łańcuch smaruje od zewnętrznej. Nie chce mi się spuszczać nad tym. Za to smaruję co tankowanie. I co deszcz/mycie.

Gepard - 2015-06-08 23:31:09

Dzięki za manuala :) ostatnio sprawdzałem ale teraz mam to wytłumaczone tak jak trzeba i gdzie się go reguluje. Dzięki

bolo - 2015-06-09 15:15:41

http://www.autokosmetyki.pl/images/wurt … 00ml-b.jpg

Nada się takie coś do smarowania? Mam puche, a chwilowo nie chciałbym kupować specyfików (motul/castrol) za 30-40zł.

Yamamoto - 2015-06-09 16:16:40

Smaruj olejem przekładniowym (Hipol) kropionym z buteleczki po wodzie utlenionej. Kropelka na ogniwko. Taniej się nie da. Gdzieś o tym pisałem na forum.

Panda - 2015-06-30 21:37:48

A co z tym etapem naciągania łańcucha?
https://lh3.googleusercontent.com/-3lk08ADxRaw/VZLvj9k5JEI/AAAAAAAAAPk/6VjL3YI-wrY/s640/1.jpg

PalaszD - 2015-06-30 22:06:01

Przy naciaganiu łańcucha nie ma konieczności luzowania zacisku. Ta nastepuje tylko przy zmianie koła :)

piodabro - 2015-06-30 23:14:09

tu nie chodzi o zacisk, tylko o podporę zacisku. Jest ona z jednej strony na sztywno do ramy, a z drugiej do zacisku, który zamocowany jest na ośce.
W serwisówce polecają poluzować. Osobiście zawsze o tym zapominam. Wtedy trudniej przekręcić mimośród ale nie trzeba w dalszym ciągu używać do tego strasznej siły. Łatwiej za to ustawić mimośród i go dokręcić.
Jak poluzujesz będzie się łatwiej kręcić i tyla.
Jak chcesz mieć dobrze, rób tak jak piszą w serwisówce.

Vice - 2019-03-26 12:06:43

Stosował ktoś ten smar do łańcucha z Wurtha HHS Drylube?
https://allegro.pl/oferta/bezbarwny-sma … 5268932015

WYPRODUKOWANY NA BAZIE SUCHEGO WOSKU SYNTETYCZNEGO, SMAR DO ŁAŃCUCHÓW MOTOCYKLOWYCH Z USZCZELNIENIEM O-RING, Z-RING, X-RING.
DZIĘKI WŁAŚCIWOŚCIOM PEŁZAJĄCYM AKTYWNY SKŁADNIK WNIKA NAWET TO MIKROSKOPIJNYCH SZCZELIN. W CZASIE PRACY WYTWARZA SIĘ TRWAŁY, SUCHY FILM PTFE.
SMAR ZAPOBIEGA PRZYWIERANIU BRUDU I POWSTAWANIU LUZÓW ŁAŃCUCHA.ZAPEWNIA DOSKONAŁĄ OCHRONĘ ANTYKOROZYJNĄ

Sorki za duże litery, ale to wklejone z aukcji.

Pudelski7 - 2019-03-26 12:32:06

Ja mogę polecić Bellray albo Castrol.

rafi068 - 2019-03-26 12:37:03

Nie testowałem go. Szczerze moge polecic Motul C4 w podobnej cenie co wuth, którego pokazujesz.

Vice - 2019-03-26 14:59:48

Wiem, że Castrol/Motul dobry. Ale tego Wurtha mam za friko i chyba nie zaszkodzi łańcuchowi?

rafi068 - 2019-03-26 23:00:15

aaa to psikaj :) Jesli jest wyszczególnione, że do oringów, to nic im nie bedzie :)

Jachoo - 2019-03-27 07:11:24

Wszystko co tłuste łańcuchowi może zrobić tylko dobrze. Największe różnice w smarach to zdolność penetracji i przyczepność. Mi najbardziej zależy na tym drugim bo nie znoszę jak motocykl jest cały w czarnych kropkach ;)

www.logistykaaon.pun.pl www.3e.pun.pl www.maxiv.pun.pl www.2800728.pun.pl www.klanlegends.pun.pl