p@blo - 2010-06-07 20:21:43

Dla większości użytkowników może się moje pytanie wydawać głupie, ale jak na "zielonego" w dziedzinie motocykli myślę, że wypada zadać mi to pytanie. Czy używać sprzęgła podczas zmiany biegów w Zephyrze? Bo miałem okazję spotkać starszego pana który jeździł panonią i powiedział mi, że w tym moto przy zmianie biegów na wyższe sprzęgła się nie używało. Na wariata spróbowałem takiej techniki w Zephyrku i nie było żadnych zgrzytów podczas zmiany. Ale czy tak można?

Pau - 2010-06-07 22:11:01

Ja zawsze używam sprzęgła...ale kurczę też muszę to sprawdzić z ciekawości :).

Pudelski7 - 2010-06-07 22:57:21

wiesz co moj ojciec mial jawe 250 i tam bylo polautomatyczne sprzeglo moglo wrzucac biegi bez sprzegla. w zerhyrku tego nie ma i nie polecam takieg wrzucania biegow. w jawieb bylo takie rozwiazanie ze podczas przelanczania biegow byl jakis popychacz ktory podczas wrzucania biegu rozlanczal sprzeglo automatycznie. z tego co sie orientuje w panoni jest podobne rozwiazanie.

frankie - 2010-06-08 11:07:47

Sam nie wiem co o tym myśleć. Zanim poszedłem na kurs A, myślałem to jest normalne że wchodząc na wyższy bieg w skrzyni sekwencyjnej nie trzeba używać sprzęgła. A wszystko dlatego że obejrzałem filmik pewnego video bloggera, który zrobił parę filmów instruktażowych, (obejrzyjcie od minuty 2:40).
Teraz już z przyzwyczajenia zaciskam klamkę za każdą zmianą biegu. Ciekawi mnie czy na torach tak robią żeby zaoszczędzić czas.

Michal - 2010-06-08 22:32:09

Temat często poruszany na forach, są dwie szkoły jedni twierdzą, że można zmieniać biegi w górę bez sprzęgła bez szkody dla skrzyni inni twierdzą, że to szkodzi... Ja osobiście bardzo często zmieniam biegi w górę bez sprzęgła i robiłem to zarówno w zephyrze jak i w obecnej "6" i co ciekawe, jeśli się dobrze wczuje w skrzynie i wyczuje moto to biegi wchodzą płynniej, niż gdy zmienia się je ze sprzęgłem.  Szczególnie przy ostrej jeździe to mi się sprawdza ;-)

P.s. Link do strony gdzie jest dokładnie opisane jak poprawnie zmieniać biegi w górę i chyba, co ważniejsze jak redukować ;-)


http://forum.motocyklistow.pl/Przegazow … 70896.html

przemo - 2010-06-09 14:28:35

Tak jak pisał przedmówca, konstrukcje takie jak jawa (nie ważne czy to typ 353 sprzed 50 lat czy młodsze 638) CZ, czy Panonia, miały przedłużenie wałka zmiany biegów na druga stronę silnika zakończone "widełkami" które popychały dźwignie do której zakotwiczona byłą linka sprzęgła, wysprzęglając napęd przy każdorazowej zmianie biegów. Rozwiązanie to nie przyjęło się z racji na dłuższy czas rozłączenia silnika ze skrzynia biegów niż w przypadku konwencjonalnych układów uruchamianych dźwignią przy kierownicy, przez co motocykle traciły na osiągach. W jawie można było ruszyć normalnie bez linki sprzęgła. Wystarczyło pewnie wbić pierwszy bieg nie puszczając lewarka, następnie powoli z wyczuciem zwalniać nacisk. (Sam przejeździłem tak z pół sezonu)

Natomiast życzę dużo szczęścia tym którzy chcą jeździć bez wciskania sprzęgła motocyklami o kłowej konstrukcji skrzyni biegów, bez zastosowanego półautomatu sprzęgła.

Na marginesie dla zainteresowanych. Posiadam kompletną sprawna skrzynię biegów do Zephyra 750 w cenie 350 zł

Jasiu - 2010-08-14 21:36:26

na torach sprzęgło jest używane przy ruszaniu i redukcjach choć nie zawsze. biegi do góry są wbijane bez sprzęgła, dodatkowo torowe motocykle mają QuickShiftery, urządzenia które przy naciśnięciu dźwigni zmiany biegów odcinają na ułamki sekund zapłon, umożliwiając zmianę biegu na wyższy. celowo napisałem naciśnięciu ponieważ w motocyklach torowych stosuje się odwrotną zmianę biegów, jak w Jawce 50, czyli wyższy na dół, niższy do góry. PRZY ODPOWIEDNIM OPEROWANIU GAZEM tez można bez obaw zmieniać biegi bez sprzęgła, jest to wbrew tego co napisał przemo nawet lepsze dla skrzyni niż ze sprzęgłem (no oprócz zmiany z 1 na 2, tu trzeba już naprawdę dużo wyczucia), gdyż nie ma dodatkowego obciążenia spowodowanego puszczeniem sprzęgła. nie wiem jak w 550 i 750 ale 1100 ma fabrycznie wadliwy drugi bieg i trzeba uważać bo przy złym traktowaniu można łatwo się go pozbyć.

Michal - 2010-08-17 08:48:16

http://www.mojekawasaki.pl/viewtopic.php?t=10324

przemo - 2010-08-17 13:11:44

Jasiu napisał:

PRZY ODPOWIEDNIM OPEROWANIU GAZEM tez można bez obaw zmieniać biegi bez sprzęgła, jest to wbrew tego co napisał przemo nawet lepsze dla skrzyni niż ze sprzęgłem (no oprócz zmiany z 1 na 2, tu trzeba już naprawdę dużo wyczucia), gdyż nie ma dodatkowego obciążenia spowodowanego puszczeniem sprzęgła.

Zacytowałem tylko artykuł ze Świata Motocykli w którym dokładnie opisany jest mechanizm automatu sprzęgła i czemu zrezygnowano ze stosowania go we współczesnych motocyklach. Ciekaw jestem czy Jasiu używa sprzęgła przy zmianie biegów, jeśli tak to po co?

Jasiu - 2010-08-18 11:29:07

bardzo rzadko, najczęściej przy bardzo powolnej jeździe po mieście prawie bez dodawania gazu :)

witek 3040 - 2011-07-15 22:02:44

latam zefirem trzeci sezon uzywam sprzegla  tylko na trasie i jest wszystko tip top.Sorki uzywam tylko na miescie na trasie lewej klamki nie wciskam

www.narutoyoyo.pun.pl www.jumpstyle-polska.pun.pl www.shinobiwalka.pun.pl www.se-graffiti.pun.pl www.vampires-resurrection.pun.pl