alex9398 - 2017-02-14 22:31:28

Witam, odkąd kupiłem Zephyra intrygował mnie temat kół szprychowych - lubię klasyczne motocykle. Nie ma, nie da się, kupa kasy na ebayu za używane zardzewiałe koła z 750 albo 1100... więc postanowiłem koła wykonać samemu, z racji możliwości warsztatowych. Więcej czasu od wykonania kół zajął mi projekt oraz przeprowadzenie analizy wytrzymałościowej na trzech modelach kół, aby wybrać najlepsze rozwiązanie.
Założyłem, że koła wykonam na bazie piast wyciętych z oryginalnych kół, 36 szprych, przód zapleciony na dwa krzyże, tył na jeden. Obręcze firmy Morad, przód 2.5x17" (tak jak oryginał w 550-tce), tył 3.5x17" (tak jak w 750-tce, z uwagi na brak obręczy 3.5x18).
Poniżej projekt 3D trzech piast tylnego koła, różniących się rozstawem kołnierzy na szprychy:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729485_1363438807060813_2822771917037562032_n.jpg?oh=efde2e04c2d35d534a21c5b453532668&oe=594BC1DA

W programie złożyłem 3 modele koła, naprężając wstępnie szprychy, co wymagało użycia drugiego programu do analizy wytrzymałościowej, który to umożliwiał. Każdy model zbadałem w ośmiu symulacjach: bez obciążeń zewnętrznych, przyspieszenie z momentem obrotowym 720 Nm, hamowanie z takim samym momentem, siła boczna 500 N od str. zębatki/tarczy przyłożona do rantu obręczy, siła boczna 500 N przyłożona w punktowo do obręczy od str. zębatki/tarczy, ciężar pojazdu 3000 N.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16683968_1363438820394145_2774973510807480346_n.jpg?oh=fbcf4cd18dc43ffae7ee41abbd862551&oe=59377548
Na foto symulacja obciążenia koła masą pojazdu i pokazane max naprężenie szprych.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16730195_1363439070394120_3106864384041532391_n.jpg?oh=796ade89b9c67f7fc830162b848daeb1&oe=593C4F51
Na foto symulacja z momentem obrotowym 720 Nm imitującym przyspieszanie motocykla, zielny cień to położenie przed przyłożeniem momentu (około 300 krotnie zwiększona skala tego przemieszczenia)

Naprężenie w szprychach rozkłada się tak, tutaj akurat koło bez obciążeń - tylko naprężenie wstępne szprych:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729316_1363438867060807_5567834717922846629_n.jpg?oh=fe6856c7f5ef556986413010c68c70e0&oe=58FF050B

Przemieszczenie obręczy względem piasty przy symulacji hamowania momentem 720 Nm:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708392_1363439007060793_2377980889238392842_n.jpg?oh=78f67a411b17c3327d51e8374ce4314d&oe=59427676

Po tych wszystkich symulacjach i analizie zebranych danych o przemieszczeniach rantu obręczy oraz naprężeniach szprych (w sumie dwie pokaźne tabelki z liczbami po przecinku) wybrałem model z najwęziej rozstawianymi kołnierzami i szprychami rozłożonymi o 33 stopnie. Zaprojektowałem koła docelowe, takiej jak w rzeczywistości chciałem wykonać.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708572_1363438847060809_6465795741896381780_n.jpg?oh=9cdd22b5d20e88d98e6600b305dba456&oe=590305D1
Model 3D tylnego koła.

Przekrój szkicu pokazuje, o które 33 stopnie mi chodziło:
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729181_1363439097060784_562136243279686412_n.jpg?oh=9ce5d3e8f5ca3ea7ca342a20127ebdd7&oe=593B58B7

W między czasie było kilka ładnych stron obliczeń i szkicy w zeszycie ale ile można przynudzać teorią. Kupiłem koła od Zymka, żeby zachować swoje oryginalne i zaczęła się przyjemniejsza część - twórczość warsztatowa:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16603035_1363439770394050_963976262297268875_n.jpg?oh=977f28379aee41fa145b31bf70bd3bbc&oe=59440948

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602885_1363439333727427_6304019350656568370_n.jpg?oh=d60d8fec68fcc104d9101e14774284ac&oe=594383A3
Kołnierze piasty wytoczyłem z aluminium PA6 i oddałem do przyspawania tig-iem, przy okazji zaślepiłem otwory w odlewie piasty.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729133_1363439597060734_834200546968507255_n.jpg?oh=e94d4734c7934a2c8a8974a0ae2b98dd&oe=593C3E20
Z grubsza wytoczona piasta tylnego koła.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602867_1363439447060749_8081405055368874575_n.jpg?oh=6c68d620112ac0b943c355bf5e203e26&oe=58FED0C5
Fotka z frezarki, żeby nie przynudzać.

Piasty wytoczyłem na gotowo i wstępnie wypolerowałem, przed powierceniem otworów na szprychy, żeby mi nie szarpało szmatki potem. Następnie piasty poszły na stół obrotowy, pod wiertarkę - dzięki temu wykonałem idealny podział otworów oraz ich przestawienia na kołnierzach.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602987_1363439213727439_6774212669794686666_n.jpg?oh=d332c12cfedeb0d5dc39fe7ab774cf0b&oe=5937FE3D

Otwory na szprychy wykończyłem jeszcze ręczną frezarką od wewnątrz kołnierzy. Wykonałem rysunek techniczny szprych i zamówiłem je w specjalnej firmie, niestety to co przyszło wymagało jeszcze ode mnie dnia pracy - dopieszczenia  szprych i nypli pilniczkiem, żeby po chromowaniu wyglądały pięknie, bo szkoda chromować badziew, ale to kwestia mojego pedantyzmu technicznego. Przymiarka szprych przed chromowaniem, tym razem na fotce przednia piasta:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708639_1363439580394069_1101321967253657376_n.jpg?oh=dd759d644bb2400033fbb451a487ba4a&oe=59440E65

Po zapleceniu obydwu kół stwierdziłem, że szprychy są ok i można chromować, w czasie chromowania wypolerowałem aluminiowe obręcze.

Wszystkie elementy są, więc poskładałem koła, tak jak wcześniej pisałem przód zapleciony na dwa krzyże, tył na jeden (notabene oryginały w Zymkach tak mają - przypadek? nie sądzę). Koła wycentrowałem, nawet nieźle wyszło, przy okazji mój warsztat wzbogacił się o taką specjalną końcówkę z rolką do czujnika zegarowego.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729562_1363439843727376_8703605363247138022_n.jpg?oh=428026d0974a6af3c12eb5d910cde01c&oe=593E649B

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16711755_1363439880394039_1317673614328605405_n.jpg?oh=89864573f6a3e7cbf5791adfc2da8191&oe=593E19E8

Na tym nie koniec. Zrobiłem stanowisko do sprawdzenia wytrzymałości kół i zbadałem na nim o ile przemieści się obręcz koła od położenia początkowego po przyłożeniu momentu obrotowego 720 Nm do piasty koła (to był moment, w którym martwiłem się o koło, ale wolałem żeby się rozpadło teraz niż pod dupą na ulicy...) koło wytrzymało, a nawet przemieszczenia okazały się mniejsze niż w symulacjach komputerowych. Sprawdziłem czy się nie rozcentrowało i wszystko było ok.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16683872_1363439163727444_9177329557838274821_n.jpg?oh=12a389e1e3ab0be91540a797d2ffee0d&oe=593746A2

Wreszcie założyłem i wycentrowałem tarcze hamulcowe, koła poszły do serwisu na montaż oponek, zrobiły spore wrażenie na chłopakach z Wilmatu w Toruniu :)

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16684316_1363439657060728_6625342655269028045_n.jpg?oh=b848704e8e92b2059f0d9b83e1b83a7e&oe=5935588A

Bez problemu zmieściłem się w wahaczu (świeżo pomalowany a srebrno) z continentalem 150-ką, koła siedzą w moto, a ja czekam na powiewy wiosny, chociaż jeszcze kilka rzeczy przy moto chcę zrobić. Szukam tez chromowanych ciężarków na szprychy bo ołowiane się gryzą z kołami.

Jeśli Was zanudziłem to sorry, jak nie to mam pełnio zdjęć z poszczególnych etapów budowy.

W reszcie nauczyłem się dodawać fotki na forum xD Pozdro

Yamamoto - 2017-02-14 22:48:25

Zajebiście. Tym się też chyba broniłes? Bo widziałem fote z dyplomem i felgą? Teraz opanuj produkcję seryjną i masz biznes życia

MarcinG - 2017-02-14 22:56:24

Bardzo ładnie.
A powiesz coś o kosztach? Czy to tajemnica?

Pudelski7 - 2017-02-15 07:56:06

Pełna profeska. Gratulacje.

Borknagar - 2017-02-15 10:24:25

Pokaż jeszcze jak wygląda na moto. :)

Gepard - 2017-02-15 23:18:51

Witam
Szacun za robote. Wykonanie projektu,symulacji, obliczeń, prób na gotowym wyrobie zajmuje sporo czasu ale daje jeszcze więcej satysfakcji. Gratuluje i czekam na zdjęcia całości :)

mar33cki - 2017-02-16 08:39:30

powiem tak - rewelacja, obstawiam jakąś pracę inż czy mgr ;)

jak masz modele piast, to można by się pokusić o wyrezanie całych piast z jednego kawałka na jakimś centrum obróbczym

Pudelski7 - 2017-02-16 10:42:35

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.

alex9398 - 2017-02-16 10:48:05

Tak, przy okazji broniłem inżynierkę, dzięki za miłe słowa. Jak tylko będzie okazja to wrzucę fotki motocykla. Koszty materiałów, bo oprócz spawania wszystko robiłem sam to ok 1500 zł. Myślałem, że będzie mniej ale warto było.

Yamamoto - 2017-02-16 10:50:25

To i tak taniej jak kupić nowawe/używane :D

mar33cki - 2017-02-16 12:13:54

Pudelski7 napisał:

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.

wydaje mi się, że na waterjet tego nie wytniesz, bo tnie tylko na przelot, także zostaje frezarka i tokarka, albo centrum obróbcze

alex9398 - 2017-02-17 11:05:56

mar33cki napisał:

Pudelski7 napisał:

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.

wydaje mi się, że na waterjet tego nie wytniesz, bo tnie tylko na przelot, także zostaje frezarka i tokarka, albo centrum obróbcze

Zgadzam się

Pudelski7 - 2017-02-17 13:13:51

Właśnie mam dostep do takiej która nie tnie tylko na przelot jest w stanie wyciąć bryłę 3D.

Latino - 2017-02-21 12:11:51

Alex zajebista robota !!! ;)

alex9398 - 2017-02-25 18:28:01

Problem w tym, że blok aluminium do wycięcia na cnc/ waterjet na jedną piastę to koszt ok 350 zł, bardzo dużo materiału idzie jako odpad.

Zrobiłem na szybko zdjęcia kół w moto:

https://images84.fotosik.pl/387/19e6ef12256da7cbgen.jpg

https://images84.fotosik.pl/387/9224b6990c497cb7gen.jpg

https://images81.fotosik.pl/388/5055b003acb22327gen.jpg

Yamamoto - 2017-02-25 18:47:32

Wiem, że to rzeźba i rękodzieło, i produkcja jednostkowa. Jaki jest koszt? Czy nie liczyłeś?

woj191 - 2017-02-25 20:55:13

No przeca napisał,że 1,5k bez spawania. Wiem, żeś chory to i z czytaniem krucho. :P

Yamamoto - 2017-02-25 21:20:09

Chodziło mi o całość :D pijany, a nie chory. 1,5 k pln to i tak taniej niż felgi w handlu chodzo.

alex9398 - 2017-02-26 14:56:52

1500 zł już ze spawaniem tylko bez mojej robocizny. Chodziło mi o to, że z obróbki tylko spawanie musiałem zlecić komuś.

CustomZephyrPl - 2017-03-25 23:19:57

alex zajebiste :good:

Motywacja na wycieczke do Torunia by obejrzec na zywo :D

Super !!!

Pomysl o produkcji bo bys mial juz paru chętnych :D

5eba - 2017-03-26 23:18:51

dopiro teraz przesledzilem ten watek.. cos pieknego.

alex9398 - 2017-04-05 19:32:01

CustomZephyrPl napisał:

alex zajebiste :good:

Motywacja na wycieczke do Torunia by obejrzec na zywo :D

Super !!!

Pomysl o produkcji bo bys mial juz paru chętnych :D

Zapraszam, zrobiły wrażenie nawet na nie Zephyrowcach. Chętnych na takie koła zapraszam do kontaktowanie się - jest możliwość produkcji.

Yamamoto - 2017-04-05 21:48:33

Seryjnej? :D Ktoś już napisał, że niedługo w takim tempie to zeph 550 na odlewach stanie się larytasem dla konesera/jedynymtakimnaallegro.

JACHOO - 2017-04-06 06:58:59

Yama nie rozpędzaj się - jeszcze nie znasz ceny finalnej dla klienta :P
A swoją drogą to też przychylam się do opinii przedmówców że odwaliłeś kawał dobrej roboty.

Yamamoto - 2017-04-06 10:36:27

Jeżeli będzie ok 2 k pln czyli ok picet ojro to zachód może się zainteresować.
Jeszcze nie jestem tak pierdolnięty, żeby w 550 wsadzać tyle hajsu. Ale mało to pojebów :D

CustomZephyrPl - 2017-04-06 10:59:36

mi się marzą 2x17 w 550 tylko wlasnie którą drogą nie pójdziesz to za szprychowe wywalisz tyle samo.

750 na szprychach to rarytas a 550 albo jeszcze 1100? :D

crazyduck - 2017-04-08 17:15:20

Widziałem dzis  moto na żywo fajnie do wygląda

www.alohomora.pun.pl www.nightcrew.pun.pl www.msg2010sum.pun.pl www.heavymetalmusic.pun.pl www.nonsensecrew.pun.pl