PalaszD - 2012-12-18 22:37:40

Na przykładzie ZR1100 chcę przedstawić fotorelację z minimalnymi opisami odnośnie wymiany zestawu napędowego...
Niestety, ale każdy z posiadaczy Zephyra będzie kiedyś zmuszony do jego zmiany.
Ogólnie należy o tym myśleć, jak łańcuch zacznie przeskakiwać na zębatce zdawczej (tej z przodu).
Ogólnie na naszym rynku łatwo jest nabyć nowy właściwy zestaw - również ceny są coraz niższe.
W kwestii jakości polecane są DID, RK, ...ogólnie wszystkie są w miarę OK, jedynie odradzam Iris, bo ogólnie każdy na nie narzeka, że mają małą trwałość.
http://imageshack.us/a/img607/7956/pandamian339.jpg

Jeżeli jesteśmy dobrze przygotowani to całość zajmie nam około 3 godzin...
czasami przydaje się ktoś na chwilę do pomocy.

Zaczynamy od zdjęcia pokrywy - 3 śruby kapy, trzeba zdjąć nóżkę zmiany biegów, wyjąć hydraulikę sprzęgła i mamy taki oto widok:
http://imageshack.us/a/img16/4657/pandamian345.jpg
http://imageshack.us/a/img832/5575/pandamian347.jpg
Ogólnie widać, jaki stan ma zębatka zdawcza...masakra jednym słowem...
Demontujemy zębatkę odginajac blaszkę i odkręcają lewy gwint nakrętki - dopiero później rozcinamy łańcuch (np przy użyciu szlifierki kątowej)
I zabieramy się za zdejmowanie tylniego koła.
Uwaga - przy okazji zmiany łańcucha warto od razu wymienić łożyska w tylnim kole - polskie są świetne - dorównują jakościom tym japońskim, ale cenę mają zdecydowanie mniejszą - w sklepie rolniczym są za kilkanaście PLN.
W 1100 ważne jest, aby zabezpieczyć dobrze zacisk hamulcowy - klocki są trzymane przez hartowane blaszki i lubią czasami wylecieć, a włożyć je to straszna udręka - trzeba uważać też, żeby ich nie złamać, bo będzie pozamiatane. Warto też od razu wyczyścić zabrudzone smarem łańcuchowym miejsca - mamy teraz świetny dostęp :)
Zębatka koła tylniego to kilka śrub - dobrze przy dokręcaniu użyć kleju do śrub.
http://imageshack.us/a/img42/3473/pandamian362.jpg
http://imageshack.us/a/img5/7278/pandamian358.jpg
http://imageshack.us/a/img96/5294/pandamian365.jpg
Skłamy spowrotem wszystko do kupy w tej samej kolejności:
http://imageshack.us/a/img846/3301/pandamian369.jpg
http://imageshack.us/a/img850/4329/pandamian370.jpg
UWAGA - przy zębatce zdawczej dogiąć właściwie blaszkę na nakrętkę!! Ja o tym zapomniałem i po przejechaniu 600km zsunęła się zębatka i moto wróciło na przyczepce. Dzięki Bogu nic się nie stało, ale nakrętka i blaszka zaginęły...w serwisie tym nie dysponowali - została rzeźba w zakładzie rzemieślniczym...koszty - 100zł po znajomości.

Ostatnia rzecz - nakładanie łańcucha - po odliczeniu właściwej ilości oczek odcinamy nadmiar i zakuwamy dołączoną do zestawu zakówką.
Dobrze jest sobie pożyczyć specjalną maszynkę do zaciskania, można też ręcznie zabijakiem to zrobić. oczywiśćie z wyczuciem :)
http://imageshack.us/a/img571/2489/pandamian379.jpg
http://imageshack.us/a/img836/1066/pandamian383.jpg
http://imageshack.us/a/img837/2134/pandamian384.jpg

wojt70 - 2012-12-21 15:49:01

W sumie fajnie że dałeś ten temat , ale i tak nie wiem jak to zakuć ,mniej więcej kumam ,sklepać he he. Ale nie wydaje mi się to takie proste ,tzn., tak żeby było dobrze. Wciąz się skłaniam do zakupu łancucha juz zakutego .
Poza tym ta zębatka ...ja pie.... ,masakra to chyba za słabe słowo .

PalaszD - 2012-12-21 16:02:47

no zębatka była na maxa zmęczona...przepuszczała jak dowaliłem gazu :)
Nie kupisz zakutego łańcucha - musisz odliczyć ilość zębów i odciąć nadmiar...
poza tym jak go przełożysz przez wahacz?? :)
są dwa rodzaje - zasuwki i zaklepywane - zasuwki są dobre max do 50koni...mocniejsze trzeba zaklepać...
są specjalne maszynki do zaklepywania łańcuchów... kosztują kilka stówek...jak jest duża ekipa, to warto na spółę nabyć i pożyczać...
ja zabiłem zabijakiem (w sklepie branżowym z 30zł) albo zatępionym punktakiem...musisz puknąć w ogniwko tak, aby się rozeszło - z wyczuciem...

wojt70 - 2012-12-21 21:24:11

http://www.ebay.de/itm/DID-VX-Kettensat … 3a70280cab
tu masz łańcuch na zyczenie zaklepany ,z zakówką lub spinką ,co do wahacza to bez magii się nie da?
co do porady z zakuciem ,cóż może się przyda ,plus pomknął

PalaszD - 2012-12-21 22:16:07

tak wygląda zaciskarka do łańcuchów:
http://bi.gazeta.pl/im/3/1687/z1687823Q,Do-zakucia-lancucha-najlepiej-jest-posluzyc-sie-specjalnie.jpg

a ja zakuwałem w taki sposób:
http://www.xrv.org.uk/forums/attachments/africa-twin/12218d1304740420-tool-riveting-did-525-chain-will-do-img_4588.jpg

Powyższe zdjęcia są podglądowe - z neta.

Wojt - o połowę szybciej samemu zakujesz łańcuch niż rozbierzesz cały tył, żeby łańcuch przełożyć...chyba nawet by trzeba było silnik opuścić...

wojt70 - 2012-12-22 15:52:30

oki ,dzięki

5eba - 2012-12-22 20:01:21

super Palasz, tego wlasnie tutaj trzeba.. mam nadzieje, ze na tym nie zakonczysz takich fotorelacji. dzieki, no i plus ode mnie

edit/ lamersko zabrzmi, ale nawet takie pierdoly jak wymiana filtrow, oleju, spuszczanie paliwa z gaznikow etc. mozna by kiedys powrzucac :)

anthony7 - 2012-12-23 20:47:52

Kurde kurde ten pomysl ze zdjeciami i opisem jest super. SZACUN

Latino - 2012-12-24 21:15:13

To się chwali Panie PalaszD :) ładny kącik majsterkowicza dla tych którzy nie mieli jeszcze kontaktu z ta czynnością obsługową brawo!!! :)

Mantrak - 2013-02-06 19:16:42

Ode mnie takie pytanie techniczne. Czemu zamieniłeś zębatkę zdawczą z 17 zębów na 16? To był przemyślany manewr, by zwiększyć przyspieszenie, czy tylko takie w sklepie mieli?

PalaszD - 2013-02-06 21:06:19

hmm....powiem szczerze, że nawet nie zauważyłem, że jest coś zmienione....w sklepie podałem model i typ i takie mi sprzedali :) pasowało, złożyłem do kupy i śmiga :) w ogóle podziwiam, że chciało się liczyć i gratuluję spostrzegawczości :)

Mantrak - 2013-02-07 00:09:04

Na zębatkach są wytłoczone ilości zębów:-) Właśnie rozpatruję kwestię napędu. W moim ZR-7 jest przełożenie końcowe właśnie na zębatce zdawczej 16z, a napędowa trochę mniejsza 38z. Zastanawiam się nad zmianą właśnie na 17z. Liczę na ciut mniejsze spalanie:-p
A Ty odczuwałeś jakąś różnicę po zamontowaniu tego zestawu? Poza tym, że przestał łańcuch przeskakiwać:-) Nie zmniejszył Ci się V-max? W teorii zmiana zębatki zdawczej na taką o 1z mniejszą powinno poprawić przyspieszenie, ale zmniejszyć prędkość maksymalną o jakieś 5-6%. I w tym momencie zastanawiam się czy jest sens. Jak dam większą, podczas wymiany zestawu, to zawsze mogę wrócić do mniejszej, gorzej w drugą stronę, bo łańcuch może okazać się za krótki.

mar33cki - 2013-02-07 09:05:53

Mantrak ja jestem świeżo po wymianie zestawu napędowego w mojej ZR7, mam jak w ori 16/38 dokładnie ten :-)
Ile ci pali ZR? Ja jeszcze nie wiem ile mój, bo za mało nim jeździłem...

PalaszD - 2013-02-07 10:26:59

Oprócz tego, że zamieniłem stary na nowy to nic innego nie zauważyłem…te 6% róznicy i tak nie jest pewnie w praktyce zauważalne…pierdolnięcie z dołu jest :) a V-max…na nakedzie bez owiewki to bicie rekordów prędkości jest nie lada wyzwaniem :)
Czasami zdarza mi się przekroczyć 200km/h ale to tylko w wyjątkowych sytuacjach i na małą chwilę… :)

Pudelski7 - 2013-02-07 11:29:52

Ja u siebie łańcuch mam w połowie naciagu ale jak odkręciłem lewy dekiel to zębatka przednia wytrzyma na moje oko jakieś 2 moze 3 tyś km czyli jeszcze jeden sezon w moim przypadku. Zębadka z tyłu jest w porządku. I tu rodzi się moje pytanie czy przedłużę żywot napedu jeśli po zjechaniu przedniej zębatki wymienie ją na nową. CZy stanie się tak że poleci ona w mgnieniu oka? Oczywiście nie chodzi mi tutaj o wydłużenie żywotności na niewiadomo ile ale jeśli udało by mi się przejeździć sezon więcej to już coś.

PalaszD - 2013-02-07 11:43:35

Teoretycznie nie powinno się wymieniać poszczególnych elementów, bo wtedy szybciej skończysz żywot reszt i tego nowego...
Ogólnie wg ksiązkowych zaleceń po wymianie całego zestawu po ok 7tys km zalecana jest wymiana zębatki zdawczej (przedniej)...ja tego nie zrobiłem.
i nie sugerowałbym się naciągiem jako oznaczeniem trwałości napędu...

speedward - 2013-02-07 11:53:49

Zrób taki eksperyment! Zapisz potem swoje doświadczenia. Będziemy wszyscy wiedzieć.

Pudelski7 - 2013-02-07 11:57:14

No właśnie wiem że się nie zaleca takiej operacji ale pewnie zrobie tak jak napisał spedward. Z tym że na następnego posta dotyczącego tego spostrzeżenia bedzie trzeba poczekać hehe:D joke

Mantrak - 2013-02-07 19:10:22

Co do zębatki, myślę, że można spróbować. Jeżeli łańcuch miałeś dobrze docięty i nie jest zbyt wyciągnięty, to nowa zębatka powinna z nim współpracować bez problemu. Sprawdź czy łańcuch wyciągną się równomiernie. Obracając kołem sprawdzaj naciąg, czy się nie zmienia. Teoretycznie nie powinno się tak robić, ale jak wiadomo na rynku są różni producenci zębatek.

Mar33cki mi wychodzi spalanie w granicach 6,5l w cyklu miejskim. Jak go przycisnę na trasie, to potrafi dojść do 7,5l.

armex - 2014-04-19 18:57:07

Mam pytanie odnośnie liczby zębów.
Czy może mi ktoś powiedzieć ile zębów powinna mieć przednia oraz tylna zębatka w ZR550?
I jeszcze jedno pytanie, widzę w mecie zębatki do ZR550 15, 16 oraz 17 zębów.
Jaka jest różnica jeżeli założy sie zębatkę o jeden ząb większą a jaka jak o jeden ząb mniejszą?

Yamamoto - 2014-04-21 22:43:01

Ogolnie im mniej zebow na przedniej zebatce to lepsze odejscie a mniejsza predkosc max.
Serwisówka to podstawa? Kolejny analfabeta?

Igorus - 2014-04-21 23:29:51

W serwisówce masz zębatki opisane średnicami, w sprzedaży ilością zębów więc trzeba sprawdzić ile zębów daje średnice wskazane w serwisówce.

Co do wpływu ilości zębów na obroty w 550 temat był poruszany tutaj: http://www.zephyr.pun.pl/viewtopic.php?id=1427

armex - 2014-04-22 23:36:23

Yamamoto napisał:

Ogolnie im mniej zebow na przedniej zebatce to lepsze odejscie a mniejsza predkosc max.
Serwisówka to podstawa? Kolejny analfabeta?

Zaraz analfabeta.
Serwisowkę mam po angielsku a w szkole miałem rosyjski ;

Igorus - 2014-04-24 20:24:50

W sumie to w serwisówce nie znalazłem średnic zębatek dla 550.
Dla 750 są wpisane przód: 65,58 - 65,78 [mm]; tył 187,02 - 187,52 [mm] a dla spryciaka ni mo :(

Tak czy inaczej w przypadku 550 polecam przód 15 i tył 38 zębów i jest tip top.

armex - 2014-04-24 20:48:18

ZR550. Przód 16 zębów, tył 38,zębów.

Pudelski7 - 2015-02-08 18:23:02

Wymieniłem napęd jakieś 7kkm manual mówi że po wymianie napędu i po zrobieniu okolo bodajze 6kkm powinienem wymienić przednią zębatkę. Jak ma się do tego praktyka ??

PalaszD - 2015-02-08 20:03:22

Tak mówią,  ja nie zmieniałem...

Jachoo - 2015-02-09 09:22:11

Ja wiem że wymienia się cały zestaw jednocześnie i raczej nie ma sęsu zmieniać jednego elementu bo łańcuch i zebatki układają się równo

PalaszD - 2015-02-09 09:28:47

Właśnie zębatkę zdawczą należy wymienić po ok 6; 7 tys km na nową, a później już cały zestaw...
ja nie wymieniłem, jak przyjdzie czas, to wleci cały nowy zestaw...

KmR - 2017-04-14 08:47:11

Cześć, jesteście może w stanie odświeżyć zdjęcia z poradnika?
Jestem na etapie zmiany napędu, łańcuch przecięty a koło nie chce zejść. :)

Jachoo - 2017-04-14 14:05:12

A ośkę wyjąłeś? :) Zdjęcia wstawiał Pałasz i tylko on wie co się z nimi stało.
Nie wiem co masz na myśli pisząc "łańcuch przecięty a koło nie chce zejść" ale nie zmienia to faktu że zmiana łańcucha to żadna filozofia.
- zdejmujesz zabezpieczenia po obu stronach ośki
- wkładasz dwa imbusy (jeden po jednej, drugi po drugiej stronie) i odkręcasz.
- wybijasz ośkę. Z jednej strony masz krótką z gwintem wewnętrznym w który wkręca się ośka długa, ale to zobaczysz odkręcając je imbusami.
- po wybiciu ośki koło trzyma ci już tylko tuleja zacisku dociskająca piastę koła przez ramiona wahacza, ale mocnym szarpnięciem (najlepiej w dół) koło się zluzowuje ale możesz sobie dopomóc odkręcając zacisk
- teraz zsuwasz łańcuch z zębatki i koło do tyłu
Montaż jest oczywiście odwrotnością

crazyduck - 2017-04-14 15:08:18

dodam od siebie, że warto najpierw odkręcić, poluźnić śruby zębatek puki jest łańcuch.

KmR - 2017-04-15 00:42:17

Łańcuch przeciąłem przy okazji wykręcenia przedniej zębatki.
Nic jeszcze nie wybijałem bo nawet nie mogę tego ustrojstwa odkręcić, domyślam się, że jedną stronę trza kręcić w jedną a drugą w przeciwnym kierunku ale nic nie idzie, na obecną chwilę podziałałem trochę penetratorem i zostawiłem moto na podnośniku bo praca wzywała, mam nadzieje, że teraz to wszystko puści.

Jachoo - 2017-04-15 07:08:26

Zgadza się, odkręcasz jak każdą śrubę z prawym gwintem. Jak nie możesz dać rady to przedłuż sobie imbusa jakąś nasadką. Musi puścić.

PalaszD - 2017-04-15 08:58:59

Foty zjadło bo każdy z serwisów życzy sobie kasę za udostępnienie :/ takie hujowe czasy nastały :(

5eba - 2017-04-15 09:33:21

Wrzuć do Googla, będzie 4ever.

rafi068 - 2018-10-11 00:03:07

Jak w temacie... wymieniłem zestaw napędowy na did 520vx i zębatki JT. Super sie wszystko sprawuje ale... po przejechaniu ok 150 km napęd wymaga naciągnięcia. Czy taki zestaw się dopasowuje i to normalne?

Yamamoto - 2018-10-11 15:02:53

Tak. Gorzej jak później ci się tak nagle uciagnie

Jachoo - 2018-10-12 07:03:29

Zawsze po założeniu nowego napędu łańcuch musi się ułożyć. Później już przez dłuższy czas powinien trzymać wymiar.

www.diamentowy-serwer.pun.pl www.shinnobiword.pun.pl www.vipshow.pun.pl www.x-gaming.pun.pl www.fretki.pun.pl