Pudelski7 - 2013-03-07 20:10:07

Chciałem podejść do tematu bardzo ambitnie poprzez dokładne opisanie i zrobienie masy fotek ale niestety jak już zostałem pochłonięty pracą zapomniałem o fotkach więc zostaje mi dodanie paru zdjęci, rekompensując sie bede robil wszystko aby to dokładnie opisać:D

A wiec zaczynamy najgorszy w swiecie tutorial:)
1. Najpierw należypodnieść caly motocykl na podnośniku jesli tak posiadamy, jeśli nie należy umieścić motocykl na centralnej stopce i podnieść przód tak aby motocykl był oparty na tylnim kole. Motocykl musi byc podparty stabilnie.
Ja zrobiłem to w taki sposób:
http://imageshack.us/a/img195/2796/20130305081513.jpg
http://imageshack.us/a/img812/3474/20130305081439.jpg

2. Nastepnie należy zdemontować (jak przedstawiono na powyższych zdjęciach) błotnik, zaciski chamulcowe oraz koło. Aby zdemontować koło najpier należy odkręcić 2 śruby imbusowe na lewej ladze. dzięki temu unikniemy obracania sie osi podczas wykrecania nakretki, (Przedstawiono to na zdjeciu ponizej), a nastepnie należy popuścic sruby imbusowe na prawej ladze i wybić oś.
http://img203.imageshack.us/img203/9448/20130305121940.jpg

3. Należy odkrecic kierownice i poluzować nakretki na samej górze lag (odkrecenie kierownicy ułatwia dostep)
http://imageshack.us/a/img18/4049/20130305081716.jpg
http://imageshack.us/a/img607/4033/20130305082810.jpg

4. Nastepnie należy odkrecic sruby imbusowe na półkach. dzieki temu zabiegowi mamy możliwość wyjęcia lagi.
http://img842.imageshack.us/img842/3126/20130305081454.jpg
http://imageshack.us/a/img855/186/20130305082821.jpg

5. Po wyjęciu lagi (niestety nie posiadam foty) należy odkrecic śrube od dol. I tataj zaczynają się problemy ponieważ nakretka w która sie ona wkręca równiez sie obraca i może byc problem z odkreceniem jej. W moim przypadku w jednej ladze nie miałem problemu z odkręceniem jej natomiast w drógiej na takie napotkalem. aby sobie z tym poradzić udałem sie do najblizszego wulkanizatora i poprosiłem o pomoc. Udało sie ja odkrecić kluczem pnełmatycznym.

6. Nastepnie odkrecamy nakrętke która znajduje sie u góry lagi i wtedy mamy mozliwość wyjecia sprężyny, wyjmujemy zabezpieczenie uszczelniacza i energicznym ruchem rozsuwamy lagi tak aby nam wyskoczył uszczelniacz.
http://imageshack.us/a/img855/4241/20130305091743.jpg
http://imageshack.us/a/img855/3052/20130305091749.jpg
http://imageshack.us/a/img89/2999/20130305091757.jpg

7. Na rure teleskopową zakładamy nowy uszczelniacz i spowrotem składamy lage. zsuwamy dwie części amortyzatora i delikatnie nabijamy uszczelniacz. wszystko składamy w odwrotnej kolejności:D

Może komuś to pomoże na dole umieszczam jeszcze filmik znaleziony na youtube. mam nadzieje ze chlopaka którzy go nakrecili nie bedzie to przeszkadzać.

http://youtu.be/5PYwEeR8uSU

siwy - 2013-09-10 20:43:17

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]

Pudelski7 - 2013-09-10 23:06:09

Każda dodatkowa informacja jest na wage złota. ;)

siwy - 2013-09-11 15:28:14

no to spoko zrobie jeszcze fote specjalnego klucza który wykonałem by se ułatwić zadanie następnym razem.

Pudelski7 - 2013-09-11 17:25:30

pdrazu mozesz go zwymiarowac to tez sobie zrobie:)) bylbym bardzo wdzieczny

siwy - 2013-09-14 22:24:00

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]

dobrzan - 2014-06-10 11:30:48

A ja w 550tce zablokowałem obracanie tłumika nakrętką z łbem 24 skręcona na cienkim pręcie gwintowanym. Nie jest tam potrzebna duża siła.

Tuleję ślizgową i nowy uszczelniacz wbijałem za pomocą paska grubej blachy owiniętego na ladze tak, żeby pasował do ich średnicy.
Robota całkiem przyjemna, ale trzeba mieć jako-takie pojęcie żeby przy okazji nie porysować lag i nie popsuć uszczelniaczy przy montażu.

http://2.bp.blogspot.com/-Ns3YGCpG7yY/U5bKStoJE2I/AAAAAAAAKHI/gfa_XNF1xOE/s1600/20140609_185539.jpg

mar33cki - 2014-12-04 13:26:25

ja mam pytanie, który zestaw powiniem kupić do mojej ZR7 i czym się one różnią? :) pomijam kwestię oczywistą jak olej :P
1. http://allegro.pl/ir-uszczelniacze-olej … 06504.html - 2szt
2. http://allegro.pl/ir-uszczelniacze-zawi … 61082.html - 4szt

czy 1 to tylko uszczelniacze wewnętrzne, a 2 zawiera też uszczelniacze brudowe (widoczne bez rozbierania)?

Jachoo - 2014-12-04 16:42:31

W mojej ocenie jeden i drugi zestaw pasują do ZR7, jednak ten droższy zawiera właśnie owe zgarniacze brudu (w opisie nic o tym nie ma ale różnica w cenie i zdjęcie z aukcji ewidentnie na to wskazują). Jednak jeśli Twoje zewnętrzne są w dobrym stanie to nie ma co ich zmieniać.

mar33cki - 2014-12-05 08:36:05

ok, czyli tak jak podejrzewałem :) niestety przynajmniej na lewej ladze ów uszczelniacz brudowy mam zniszczony, więc trzeba ten droższy + olej... eh i znowu kasa...

Yamamoto - 2014-12-05 14:26:41

Dokup do tego osłony na amortyzatory, tfu lagi. Np. z MZ/Jawa. Albo z BMWu - pisałem o tym u siebie, żeby mieć dokładne oznaczenie.

piodabro - 2015-06-25 16:09:51

Pytanie do kompletu. Jaka śruba/nakrętka pasuje w gniazdo w 750?

Yamamoto - 2015-06-25 23:19:30

??

piodabro - 2015-06-26 09:39:15

Chodzi o zablokowanie tej rurki w środku lagi.
W 550 można to zrobić łbem śruby na klucz 24 mm
Do 1100 pasuje łeb 27mm.
Nie ma tu info, jaki pasuje do 750. A przydało by się do kompletu.

Yamamoto - 2015-06-26 10:00:41

W GPZ 750 pasowała blokada z nakrętki 17 mm. Ewentualnie klucz pneumatyczny na skręconej ladze.
W Zephye 750 na 90% blokada 24 mm

piodabro - 2015-07-07 18:18:31

Dobra zatem informacja z pierwszej ręki, od kolegi który robił lagi w Zephyrze 750.
Pasuje tam nakrętka na klucz 27mm.

Zatem mamy:

550 -> 24mm
750 -> 27mm
1100 -> 27mm  (Mała korekta, prawidłowy rozmiar nakrętki w 11 to 30m) 


Wsio.

rafi068 - 2015-07-14 21:33:17

Jestem po wymianie uszczelniaczy w lagach. Mimo posiadania udaru, musiałem dorobić klucz z nakrętki. Śruba puściła ale potem kręci się już swobodnie, więc trzeba było przytrzymać. Przy składaniu warto dać nowe podkładki miedziane właśnie pod te śruby. Nie obyło się też bez problemów jak ukręcona śruba w półce... Rozwiercanie, gwintowanie i w ten sposób wszystkie są wymienione na czarne 12.9 :) No i olej... motul 20W-najgęstrzy z palety i dzięki temu zawieszenie jest sztywne ale bez przesady, nie pływa w zakrętach, nie dobija przy hamowaniu.. jednym słowem si:D

antii7 - 2016-05-18 10:36:03

Podłącze się pod wątek, mam pytanie dotyczące wymiany uszczelniaczy. Czy przykręcając zaciski hamulcowe (po założeniu lag) trzeba użyć kleju do śrub?

Jachoo - 2016-05-18 11:50:07

Zawsze daje to większą pewność, jednak nie jest to konieczne.

Jachoo - 2016-08-29 20:38:36

Odkręcając dolną śrubę imbusową niemal zawsze obraca się ona z nakrętką wewnątrz teleskopu. Aby ją jakoś unieruchomić potrzebny jest specjalny (aczkolwiek prosty w wykonaniu) przyrząd. Ponieważ na forum często wracają pytania jak to dokładnie wygląda postanowiłem to lepiej opisać i wyrysować. Jest to pręt  grubości 12-14 mm, długości przynajmniej 530 mm zakończony jakąś porzeczką aby można było przeciwdziałać sile działającej kluczem imbusowym po drugiej stronie. Część wchodząca w lagę musi mieć przyspawaną nakrętkę na klucz 27 (jak dobrze zauważył piodabro jest to wymiar pasujący do 750 i 1100, bo w 550 będzie to 24). Narządzie bardzo proste w wykonaniu a cholernie pomocne zarówno w odkręcaniu, jak i przykręcaniu śruby łączącej.

http://images77.fotosik.pl/853/42444adcadff0f55med.jpg

precedent102 - 2016-08-30 10:41:00

Ja uprościłem sobie sprawę. Dla ZR550 kupiłem pręt gwintowany M16 i 4 nakrętki. Zakontrowałem po 2 nakrętki z obu końców i miałem przyrząd gotowy. Możemy przytrzymać pręt przy pomocy klucza 24 lub francuza, klucza do rur itp.

piodabro - 2016-09-11 18:06:12

Ja kupiłem 2 długie śruby M16 i długą nakrętkę, śruby wkręciłem w nakrętkę i mocno ze sobą skręciłem.

tina - 2017-12-28 20:27:35

Szkoda, ze foty z pierwszego postu Pudelskiego juz nie zyja....moze watro odswiezyc temat?

Pudelski7 - 2018-01-01 22:32:07

Foty niestety zaginęły, w manualu jest wszystko rozrysowane nie ma tam cudów, Wystarczy po kolei rozkręcać z głową.

rafi068 - 2018-01-25 19:05:49

Aby podtrzymać temat przy życiu przygotowałem małą fotorelację z wymiany uszczelniaczy. Wymieniałem co prawda  w GPZ 1100, ale to te same zawieszenie co w 11 (średnicy 41mm)
Mam nadzieję, że każdy forumowicz dysponujący małym warsztatowym zapleczem poradzi sobie z wymianą i dzięki temu wie co ma :)

Na początek wyjmujemy lagi. Świetnie opisał to Pudelski na samym początku. Pamiętamy o poluzowaniu korka kluczem 22mm kiedy lagi są jeszcze przykręcone do półek.


Zaczynamy:
Przygotowujemy sobie klucz z nakrętki 27mm . Było o tym wyżej.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225864_img-20180123-163205-copy-.jpg
Odkręcamy do końca korki na samej górze lagi
http://fotoo.pl//out.php?i=1225865_img-20180123-163453-copy-.jpg

Płaskim śrubokrętem podważamy osłonę pyłową i wyciągamy przez górę. Jeśli są całe moga zostać.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225866_img-20180123-163656-copy-.jpg

Widzimy juz nasz cieknący uszczelniacz. Niestety nie ma tak łatwo i to nie koniec :) wyciągamy zabezpieczenie. Drugi raz mi sie zdarzyło, że było nieco skorodowane. Ten typ tak ma?
http://fotoo.pl//out.php?i=1225867_img-20180123-163759-copy-.jpg

Wstępnie wylewamy stary olej. Wyjedzie tuleja podkładka i sprężyna. Odkładamy na bok do obcieknięcia.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225868_img-20180123-163922-copy-.jpg

OK. Teraz przyszedł czas na użycie naszego uspawanego klucza z nakrętki. Wkładamy go przez górę lagi aż poczujemy zablokowanie. Od dołu z kolei odkręcamy nakętkę kluczem imbusowym 10mm. Najlepiej robić to w 2 osoby lub użyć udaru. Jest doje**ne.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225869_img-20180123-164535-copy-.jpg

Wyjmujemy śrubę i pewnym ruchem, kilka razy rozbijamy obydwie części lagi.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225870_img-20180123-164737-copy-.jpg

Mamy to :D uszczelniacz wysuwamy górą.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225871_img-20180123-165403-copy-.jpg

Zestawienie wszystkich części zawieszenia:
Od lewej:
-Górny korek z oringiem
-Dolna śruba
-podkładka miedziana pod w/w śrubę
-kapturek przeciwpyłowy
-zabezpieczenie uszczelniacza
-podkładka pod uszczelniacz
-uszczelniacz olejowy
-sprężyna
-podkładka między sprężynę a tuleję
-tuleja
-tłoczysko z dolną tuleją (Stożkowy kształt, szersze w dół)
-rura lagi
-"skarpeta"
To wszystko. Jeśli wszystko poszło dobrze to nic nie powinno brakować.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225872_img-20180123-173359-copy-.jpg


Montaż:
Jeśli wszystko dokładnie obciekło, można zabierać sie za montaż. Zaczynamy od delikatnego nabicia górnej panewki. Płaskim pobijakiem delikatnie ją wbijamy w gniazdo raz przy razie. Do końca. Są do tego specjalistyczne narzędzia, lecz niestety takich nie posiadam.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225873_img-20180123-172132-copy-.jpg

Zakładamy dużą podkładkę i nasuwamy nowy uszczelniacz. Wbijamy go i zakładamy zabezpieczenie.
http://fotoo.pl//out.php?i=1225874_img-20180123-172357-copy-.jpg

Na koniec kapturek przeciwpyłowy. Z powrotem skręcamy lage z użyciem klucza specjalnego.
Proponuję dać nowe podkładki miedziane o wymiarach 14x21mm
http://fotoo.pl//out.php?i=1225875_img-20180125-160438-copy-.jpg

Wkładamy od góry sprężynę, podkładkę i tuleję. Lejemy olej.
trzeba dokładnie odmierzyć (w przypadku tego zawieszenia 465ml) Sprawdza się doskonale kubek ze sklepu lakierniczego :)
http://fotoo.pl//out.php?i=1225876_img-20180125-160919-copy-.jpg

Wlewamy olej do lagi i zakręcamy korek. Kilka ruchów góra-dół aż olej sie rozejdzie i gra :) Cieszymy się suchym zawieszeniem przez lata :)
Całą prace można wykonać w domu bez użycia specjalistycznych narzędzi. Jeśli coś przeoczyłem lub coś poszło nie tak, to proszę o sprostowanie :)

piodabro - 2018-01-30 12:06:05

Co do wbijania panewek i uszczelniacza to można to zrobić rurą PCV 50mm ;)
Jest bezpieczniejsza niż pobijak - nie porysuje nam lagi.
Wbijać najlepiej przy ladze wsuniętej maksymalnie do środka.

Panewkę wbijamy przez tą dużą podkładkę co i tak idzie między panewkę i uszczelniacz.
Ja w rurę PCV napiżdżałem młotkiem gumowym przez deseczkę (co by młotek nie wpadał w rurę).

No i warto przy wymianie uszczelniaczy obejrzeć dokładnie panewki, u mnie jedna była do wymiany (miała porysowany teflon wewnątrz).
A dlatego była uszkodzona bo ktoś wbijał panewki śrubokrętem i zrobił mały zadziorek na ladze :/.
Na szczęście udało się to spolerować i laga jest gładka i pracuje prawidłowo (uszkodzenie było niewielkie akurat w miejscu gdzie laga pracuje w panewce).

rafi068 - 2018-01-30 12:39:49

piodabro napisał:

A dlatego była uszkodzona bo ktoś wbijał panewki śrubokrętem i zrobił mały zadziorek na ladze :/.
Na szczęście udało się to spolerować i laga jest gładka i pracuje prawidłowo (uszkodzenie było niewielkie akurat w miejscu gdzie laga pracuje w panewce).

Właśnie trzeba uniknąć tych zadziorów nawet najmniejszech. Dobry pomysł z tą pcv ką ;)

tina - 2018-03-24 19:32:45

Zrobilem u siebie :) Dzieki za instrukcje, klucz z pretu gwintowanego + 2 nakretki skontrowane. W jednej ladze olej czerwony 50% tego co powinno byc (widac, ze "ktos" probowal reanimowac) a w drugiej szara maz :)
Swoja droga ciekawe, ze w serwisowce nic nie ma o potrzebie kontrowania sruby i koniecznosci wykorzystania specjalistycznego klucza. Probowalem bez i ni h...

Yamamoto - 2018-03-24 19:49:43

Zakładają użycie pneumata.

rafi068 - 2018-03-24 20:03:26

Własnie dlatego robi sie dwie lagi na raz :) pneumat popuści co prawda, ale dalej już kręci sie swobodnie dlatego trzeba przytrzymać dorobionym kluczem :)

Yamamoto - 2018-03-24 20:19:53

Jak nie odkręcisz korka to pneumat dawał rade.

tina - 2018-03-24 23:28:34

rafi068 napisał:

Własnie dlatego robi sie dwie lagi na raz :) pneumat popuści co prawda, ale dalej już kręci sie swobodnie dlatego trzeba przytrzymać dorobionym kluczem :)

probowalem bez i ni h...ani jedna ani druga. W serwisowce nic nie ma.

tina - 2018-03-25 20:41:27

Yamamoto napisał:

Jak nie odkręcisz korka to pneumat dawał rade.

no jo

kalizephyr - 2018-11-12 17:46:19

Witam. Dawno mnie tu nie było, ale wracam i na forum i do Zephyra, który więcej stoi w garażu niż jeździ.
Mam kłopot z cieknącą lagą, dodam ze wymieniałem uszczelniacz, ale nie wytrzymał roku. Myślę, że już padła ta tulejka powlekana teflonem.
Co wy myślicie, no i gdzie mogę dostać takie cudo ??

rafi068 - 2018-11-13 07:49:08

Sprawdź też czy nie masz rys na lagach. Panewki... jesli przytarte, to pewnie tylko serwis I ori.

kalizephyr - 2018-11-16 18:45:39

Lagi w porządku.
Dzięki.

radar0902 - 2019-05-30 12:31:54

Czołem Forumowicze !
Używał ktoś z was przy montażu uszczelniaczy takiego przyrządu?

https://allegro.pl/oferta/narzedzie-prz … bi_m=reco&

Zastanawiam się nad kupnem tego, jeśli znacznie ułatwi to montaż to chyba warto zrobić zrzutę ze znajomym i w to zainwestować, jednak chciałbym poznać opinię kogoś kto tego używał.
Pozdrawiam

Yamamoto - 2019-05-30 14:29:54

Przydatne, ale nie niezbędne. Ułatwia pracę.

Pudelski7 - 2022-03-22 20:33:58

piodabro napisał:

Dobra zatem informacja z pierwszej ręki, od kolegi który robił lagi w Zephyrze 750.
Pasuje tam nakrętka na klucz 27mm.

Zatem mamy:

550 -> 24mm
750 -> 27mm
1100 -> 27mm


Wsio.

Ktoś tu nie odrobił lekcji w 1100 rozmiar śruby to 30mm

www.kula.pun.pl www.sekai-no-okama.pun.pl www.battlecraft.pun.pl www.xiaolinshowdown.pun.pl www.naszagmina.pun.pl