dodatkowe doświetlacze LEDowe
Przy wertowaniu znanego portalu aukcyjnego znalazłem takie oto lampki rowerowe urzekła mnie cena - nikt mechaniki nie zrobi w lepszej , w środku jest dioda Cree 1W, zasilana 3xAAA i rezytorek 4,7Om. Interesująco wygląda też soczewka, testowałem na paluszkach i przy max oddaleniu oświetlała do 100m!
Kolega zajmujący się elektroniką doradził kupno ładowarki samochodowej USB - w środku jest przetwornica DC/DC, także wystarczy rozbebeszyć i dolutować do lampki Po niefortunnym zakupie najtańszych z allegro za 1,99, których nie polecam - wydajność stabilizatorka w środku to 100mA, kupiłem na stacji benzynowej ładowarkę za 14,90 , oto co ma w środku (po wylutowaniu zbędnych złączy i przewodów, diodę też wylutowałem):
po delikatnym rozebraniu całości mamy dostęp do diody, ponieważ jedną spaliłem to wymieniłem obydwie na Helixeon, ale też 1W, zimna biała - daje najwięcej lumenów z białych
tu już nowa dioda z dolutowanym rezystorem 5,1Om o mocy 10W (po stronie +), spokojnie wystarczył by 1W, ale akurat takie miałem na stanie
dalej mamy rozebrany tylny włącznik latarki, włącznik odstawiłem, a przez gumkę wprowadziłem przewody
następnie zalałem klejem 2 skladnikowym, żeby uszczelnić od strony przewodów
Do tego kupiłem przełącznik do quada, oraz przekaźnik samochodowy z podstawką
Teraz pozostaje poczekać aż zaschnie i zamontować do maszyny wg schematu i sprawdzić jak dają
Oczywiście te lampki są rowerowe, nie mają homologacji i jazda z nimi jest wykroczeniem, dlatego muszę sobie jeszcze zrobić jakieś nakładki żebym ich nie mógł używać na drogach publicznych
Ostatnio edytowany przez mar33cki (2013-05-06 15:43:54)
Offline
Mam pytanie po co jest en rezysor nie wystarzy doluowac led-ow do ladowarki dc/dc?? mógłbyś mi o wyjaśnić łopatologiczni bo na elektronie znam sie bardzo słabo a podoba mi się ten pomysł moż sam bym sobi taki oś zamontował zeby sobi droge doświeluć pare merów przed kołem
Offline
Trochę fizyki i podstaw elektroniki
dioda LED powinna pracować przy określonym prądzie, w tym przypadku 1W pobiera ok 300-350mA, a jej spadek napięcia to ok 3-3,2V. Różne diody mają różne napięcia pracy i różne prądy! Jak ją podłączysz bezpośrednio do zasilacza 5V to będzie pracować na zwarcie - czyli maksymalny prąd jaki wyciągnie z zasilacza i się spali.
Rezystor w szeregu działa jako ogranicznik prądu - na nim się odłoży naddatek napięcia, czyli w tym przypadku:
5V (zasilacz) - 3,2V (dioda) = 1,8V
zakładamy prąd pracy ok 300mA, czyli liczymy rezystor
R = U / I,
R= 1,8/0,35 = 5,14
Rezystor dobieramy z szeregu, akurat jest wartość 5,1 Ohma
Moc tracona na rezystorze to
P = U * I,
P = 1,8 * 0,35 = 0,63 W
czyli musimy wziąć rezystor o mocy minimum 1W, standard to 0,25; 0,5; 1; 2; 5; 10;... Jak będzie za słaby to się przegrzeje i w końcu spali
Offline
aha rozumiem jeszcze jno pytanie montowałm bezposrednio pod akumulator diode led bo potrzebowałem kontrolki w samochodzie i tam ta sprawe załatwił na oko dobrarny opornik. Czy w tym przypaku ni mogło by być tak samo??
obliczenia sa jasn i wszystko z nich kumam tylko chce jeszze widziec czy taki wariant by zadziałał
Offline
w przypadku zwykłych małych diodek nie ma się co przejmować czy będzie pracować przy prądzie 5-20mA, co najwyżej będzie słabiej ale dłużej świecić
W tym przypadku zależało mi na dobraniu prądu pracy w okolicy nominalnego, rezystor w sklepie elektronicznym kosztuje max 30gr, a jest pewność że wszystko będzie działać tym bardziej ważne, żeby był o wyższej mocy niż standardowe rezystorki 0,25W
Jeszcze kwestia przekaźnika - oczywiście w tym przypadku pobór mocy przez lampki jest na tyle mały (0,4A), że można by spokojnie przez niego puścić. Ale przekaźnik z podstawką kosztuje 8zł, a przełącznik 26zł więc lepiej go uchronić przed ewentualnym przeciążeniem. W razie skuchy przekaźnik wymienimy w max 5min. A do wymiany przełącznika trzeba będzie wszystko rozpruwać...
Podłączenie do styków Normalnie Otwartych, jeśli będzie taki jak poniżej to podłączamy się z lampkami do 87a
Podobnie sprawa się ma z bezpiecznikiem - powinien być samochodowy, są odporne na wstrząsy, itp. Zabezpieczy nam resztę układu elektrycznego.
Ostatnio edytowany przez mar33cki (2013-04-23 14:20:42)
Offline
zaktualizowałem schemat, bo zapomniałem w nim o ładowarce trzeba pamiętać o jej właściwym podłączeniu - strona +12 do instalacji, USB do lampek
włącznik, który kupiłem jest trochę słaby
- liczyłem na wodoodporny, a taki nie jest, trudno;
- bardziej wkurzyło mnie mocowanie - obejma jest stała - musiałbym zdjąć manetę, przełączniki i lusterko, żeby to zamontować na kierownicy, a na dodatek z tyłu była śrubka kontrująca do kiery, także obciąłem i na trytki złapałem do przełączników
testu drogowego jeszcze nie było, nie miałem kiedy się przejechać po ciemku, jak się uda to wrzucę fotki
EDIT: 2 fotki z lampkami:
generalnie to trzeba je dobrze ustawić, żeby oświetlały to co mają oświetlać , ale światła dużo więcej miałem przed sobą pojawił się problem z jedną lampką, bo coś chciała opuścić pokład, ale taśma izolacyjna ją wyprowadzi z błędu
Offline
na ciemnej drodze przez las sporo więcej, jeszcze muszę ustalić w jakiej odległości ma być soczewkowane światło
Offline
te moje lampki mają regulację - od max rozproszenia, do punktowego oświetlenia o zasięgu ok 100m
Offline
a to to spoko mozna sobie oswietlic wiekszą przestrzen.
Offline