Ogłoszenie

Niestety sezon pomału dobiega końca...sporo z nas jeszcze jeździ...pogoda sprzyja :) a zimą będzie czas na rozmowy na forum i dłubanie przy sprzętach

#1 2017-02-14 22:31:28

 alex9398

Użytkownik

Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2013-10-12
Posty: 37
Punktów :   
Motocykl: Zephyr 550

Koła szprychowe do zephyra 550

Witam, odkąd kupiłem Zephyra intrygował mnie temat kół szprychowych - lubię klasyczne motocykle. Nie ma, nie da się, kupa kasy na ebayu za używane zardzewiałe koła z 750 albo 1100... więc postanowiłem koła wykonać samemu, z racji możliwości warsztatowych. Więcej czasu od wykonania kół zajął mi projekt oraz przeprowadzenie analizy wytrzymałościowej na trzech modelach kół, aby wybrać najlepsze rozwiązanie.
Założyłem, że koła wykonam na bazie piast wyciętych z oryginalnych kół, 36 szprych, przód zapleciony na dwa krzyże, tył na jeden. Obręcze firmy Morad, przód 2.5x17" (tak jak oryginał w 550-tce), tył 3.5x17" (tak jak w 750-tce, z uwagi na brak obręczy 3.5x18).
Poniżej projekt 3D trzech piast tylnego koła, różniących się rozstawem kołnierzy na szprychy:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729485_1363438807060813_2822771917037562032_n.jpg?oh=efde2e04c2d35d534a21c5b453532668&oe=594BC1DA

W programie złożyłem 3 modele koła, naprężając wstępnie szprychy, co wymagało użycia drugiego programu do analizy wytrzymałościowej, który to umożliwiał. Każdy model zbadałem w ośmiu symulacjach: bez obciążeń zewnętrznych, przyspieszenie z momentem obrotowym 720 Nm, hamowanie z takim samym momentem, siła boczna 500 N od str. zębatki/tarczy przyłożona do rantu obręczy, siła boczna 500 N przyłożona w punktowo do obręczy od str. zębatki/tarczy, ciężar pojazdu 3000 N.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16683968_1363438820394145_2774973510807480346_n.jpg?oh=fbcf4cd18dc43ffae7ee41abbd862551&oe=59377548
Na foto symulacja obciążenia koła masą pojazdu i pokazane max naprężenie szprych.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16730195_1363439070394120_3106864384041532391_n.jpg?oh=796ade89b9c67f7fc830162b848daeb1&oe=593C4F51
Na foto symulacja z momentem obrotowym 720 Nm imitującym przyspieszanie motocykla, zielny cień to położenie przed przyłożeniem momentu (około 300 krotnie zwiększona skala tego przemieszczenia)

Naprężenie w szprychach rozkłada się tak, tutaj akurat koło bez obciążeń - tylko naprężenie wstępne szprych:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729316_1363438867060807_5567834717922846629_n.jpg?oh=fe6856c7f5ef556986413010c68c70e0&oe=58FF050B

Przemieszczenie obręczy względem piasty przy symulacji hamowania momentem 720 Nm:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708392_1363439007060793_2377980889238392842_n.jpg?oh=78f67a411b17c3327d51e8374ce4314d&oe=59427676

Po tych wszystkich symulacjach i analizie zebranych danych o przemieszczeniach rantu obręczy oraz naprężeniach szprych (w sumie dwie pokaźne tabelki z liczbami po przecinku) wybrałem model z najwęziej rozstawianymi kołnierzami i szprychami rozłożonymi o 33 stopnie. Zaprojektowałem koła docelowe, takiej jak w rzeczywistości chciałem wykonać.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708572_1363438847060809_6465795741896381780_n.jpg?oh=9cdd22b5d20e88d98e6600b305dba456&oe=590305D1
Model 3D tylnego koła.

Przekrój szkicu pokazuje, o które 33 stopnie mi chodziło:
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729181_1363439097060784_562136243279686412_n.jpg?oh=9ce5d3e8f5ca3ea7ca342a20127ebdd7&oe=593B58B7

W między czasie było kilka ładnych stron obliczeń i szkicy w zeszycie ale ile można przynudzać teorią. Kupiłem koła od Zymka, żeby zachować swoje oryginalne i zaczęła się przyjemniejsza część - twórczość warsztatowa:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16603035_1363439770394050_963976262297268875_n.jpg?oh=977f28379aee41fa145b31bf70bd3bbc&oe=59440948

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602885_1363439333727427_6304019350656568370_n.jpg?oh=d60d8fec68fcc104d9101e14774284ac&oe=594383A3
Kołnierze piasty wytoczyłem z aluminium PA6 i oddałem do przyspawania tig-iem, przy okazji zaślepiłem otwory w odlewie piasty.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729133_1363439597060734_834200546968507255_n.jpg?oh=e94d4734c7934a2c8a8974a0ae2b98dd&oe=593C3E20
Z grubsza wytoczona piasta tylnego koła.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602867_1363439447060749_8081405055368874575_n.jpg?oh=6c68d620112ac0b943c355bf5e203e26&oe=58FED0C5
Fotka z frezarki, żeby nie przynudzać.

Piasty wytoczyłem na gotowo i wstępnie wypolerowałem, przed powierceniem otworów na szprychy, żeby mi nie szarpało szmatki potem. Następnie piasty poszły na stół obrotowy, pod wiertarkę - dzięki temu wykonałem idealny podział otworów oraz ich przestawienia na kołnierzach.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16602987_1363439213727439_6774212669794686666_n.jpg?oh=d332c12cfedeb0d5dc39fe7ab774cf0b&oe=5937FE3D

Otwory na szprychy wykończyłem jeszcze ręczną frezarką od wewnątrz kołnierzy. Wykonałem rysunek techniczny szprych i zamówiłem je w specjalnej firmie, niestety to co przyszło wymagało jeszcze ode mnie dnia pracy - dopieszczenia  szprych i nypli pilniczkiem, żeby po chromowaniu wyglądały pięknie, bo szkoda chromować badziew, ale to kwestia mojego pedantyzmu technicznego. Przymiarka szprych przed chromowaniem, tym razem na fotce przednia piasta:

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16708639_1363439580394069_1101321967253657376_n.jpg?oh=dd759d644bb2400033fbb451a487ba4a&oe=59440E65

Po zapleceniu obydwu kół stwierdziłem, że szprychy są ok i można chromować, w czasie chromowania wypolerowałem aluminiowe obręcze.

Wszystkie elementy są, więc poskładałem koła, tak jak wcześniej pisałem przód zapleciony na dwa krzyże, tył na jeden (notabene oryginały w Zymkach tak mają - przypadek? nie sądzę). Koła wycentrowałem, nawet nieźle wyszło, przy okazji mój warsztat wzbogacił się o taką specjalną końcówkę z rolką do czujnika zegarowego.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16729562_1363439843727376_8703605363247138022_n.jpg?oh=428026d0974a6af3c12eb5d910cde01c&oe=593E649B

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16711755_1363439880394039_1317673614328605405_n.jpg?oh=89864573f6a3e7cbf5791adfc2da8191&oe=593E19E8

Na tym nie koniec. Zrobiłem stanowisko do sprawdzenia wytrzymałości kół i zbadałem na nim o ile przemieści się obręcz koła od położenia początkowego po przyłożeniu momentu obrotowego 720 Nm do piasty koła (to był moment, w którym martwiłem się o koło, ale wolałem żeby się rozpadło teraz niż pod dupą na ulicy...) koło wytrzymało, a nawet przemieszczenia okazały się mniejsze niż w symulacjach komputerowych. Sprawdziłem czy się nie rozcentrowało i wszystko było ok.

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16683872_1363439163727444_9177329557838274821_n.jpg?oh=12a389e1e3ab0be91540a797d2ffee0d&oe=593746A2

Wreszcie założyłem i wycentrowałem tarcze hamulcowe, koła poszły do serwisu na montaż oponek, zrobiły spore wrażenie na chłopakach z Wilmatu w Toruniu

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16684316_1363439657060728_6625342655269028045_n.jpg?oh=b848704e8e92b2059f0d9b83e1b83a7e&oe=5935588A

Bez problemu zmieściłem się w wahaczu (świeżo pomalowany a srebrno) z continentalem 150-ką, koła siedzą w moto, a ja czekam na powiewy wiosny, chociaż jeszcze kilka rzeczy przy moto chcę zrobić. Szukam tez chromowanych ciężarków na szprychy bo ołowiane się gryzą z kołami.

Jeśli Was zanudziłem to sorry, jak nie to mam pełnio zdjęć z poszczególnych etapów budowy.

W reszcie nauczyłem się dodawać fotki na forum xD Pozdro

Offline

 

#2 2017-02-14 22:48:25

 Yamamoto

Srebrny Zlotowicz

Skąd: Trzebieńczyce
Zarejestrowany: 2011-09-04
Posty: 2320
Punktów :   31 
Motocykl: Jamok350,Jap crap,Zetorex1200

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Zajebiście. Tym się też chyba broniłes? Bo widziałem fote z dyplomem i felgą? Teraz opanuj produkcję seryjną i masz biznes życia


Cierpię na kompleks dużego brzucha i małego fiuta.
Motto: http://www.youtube.com/watch?v=vM-jF6q-8Gw

Offline

 

#3 2017-02-14 22:56:24

 MarcinG

Srebrny Zlotowicz

Skąd: Słupsk
Zarejestrowany: 2013-09-13
Posty: 411
Punktów :   
Motocykl: ZR1100
WWW

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Bardzo ładnie.
A powiesz coś o kosztach? Czy to tajemnica?

Offline

 

#4 2017-02-15 07:56:06

 Pudelski7

Zlotowicz                                    Moderator

Skąd: Jasło
Zarejestrowany: 2009-08-30
Posty: 1655
Punktów :   24 
Motocykl: Kawasaki Zephyr 1100

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Pełna profeska. Gratulacje.


motocykl jest najlepszy, bo zapewnia wspanialy kontakt ze wszystkim.
Doświadcza sie przyrody, smakuje kultury odwiedzanych krajow,
na wlasnej skorze doswiadcza sie kaprysow przyrody, wiatru, deszczu. Przeżycie jest pelniejsze...
http://www.motostat.pl/user_images/7652/icon3.png

Offline

 

#5 2017-02-15 10:24:25

 Borknagar

Platynowy Zlotowicz

Skąd: Krk
Zarejestrowany: 2013-09-19
Posty: 535
Punktów :   
Motocykl: Awasaki Zetor

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Pokaż jeszcze jak wygląda na moto.


Bo motocykl to pierwotna magia, siła zakutego w żelazo Templariusza z poszczerbionym mieczem, na zbryzganym krwią, czarnym, słaniającym się na nogach koniu. (http://http-riderblog-pl-in.riderblog.pl/)

Offline

 

#6 2017-02-15 23:18:51

 Gepard

Zlotowicz

Skąd: Zabrzeg SBI
Zarejestrowany: 2015-01-18
Posty: 168
Punktów :   
Motocykl: ZR 550B

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Witam
Szacun za robote. Wykonanie projektu,symulacji, obliczeń, prób na gotowym wyrobie zajmuje sporo czasu ale daje jeszcze więcej satysfakcji. Gratuluje i czekam na zdjęcia całości

Offline

 

#7 2017-02-16 08:39:30

 mar33cki

Srebrny Zlotowicz                       Administrator

Skąd: Oleśnica
Zarejestrowany: 2012-09-05
Posty: 1931
Punktów :   15 
Motocykl: ZR7

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

powiem tak - rewelacja, obstawiam jakąś pracę inż czy mgr

jak masz modele piast, to można by się pokusić o wyrezanie całych piast z jednego kawałka na jakimś centrum obróbczym


1. Nie jeździć szybciej od swojego Anioła Stróża!!!
2. Uważać na samobójczo podlatujące ptactwo...
3. Tyle razy kontrolowanie i własnochętnie wsiąść i zsiąść z moto...
aktualny stan Mustanga

Offline

 

#8 2017-02-16 10:42:35

 Pudelski7

Zlotowicz                                    Moderator

Skąd: Jasło
Zarejestrowany: 2009-08-30
Posty: 1655
Punktów :   24 
Motocykl: Kawasaki Zephyr 1100

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.


motocykl jest najlepszy, bo zapewnia wspanialy kontakt ze wszystkim.
Doświadcza sie przyrody, smakuje kultury odwiedzanych krajow,
na wlasnej skorze doswiadcza sie kaprysow przyrody, wiatru, deszczu. Przeżycie jest pelniejsze...
http://www.motostat.pl/user_images/7652/icon3.png

Offline

 

#9 2017-02-16 10:48:05

 alex9398

Użytkownik

Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2013-10-12
Posty: 37
Punktów :   
Motocykl: Zephyr 550

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Tak, przy okazji broniłem inżynierkę, dzięki za miłe słowa. Jak tylko będzie okazja to wrzucę fotki motocykla. Koszty materiałów, bo oprócz spawania wszystko robiłem sam to ok 1500 zł. Myślałem, że będzie mniej ale warto było.

Offline

 

#10 2017-02-16 10:50:25

 Yamamoto

Srebrny Zlotowicz

Skąd: Trzebieńczyce
Zarejestrowany: 2011-09-04
Posty: 2320
Punktów :   31 
Motocykl: Jamok350,Jap crap,Zetorex1200

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

To i tak taniej jak kupić nowawe/używane


Cierpię na kompleks dużego brzucha i małego fiuta.
Motto: http://www.youtube.com/watch?v=vM-jF6q-8Gw

Offline

 

#11 2017-02-16 12:13:54

 mar33cki

Srebrny Zlotowicz                       Administrator

Skąd: Oleśnica
Zarejestrowany: 2012-09-05
Posty: 1931
Punktów :   15 
Motocykl: ZR7

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Pudelski7 napisał:

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.

wydaje mi się, że na waterjet tego nie wytniesz, bo tnie tylko na przelot, także zostaje frezarka i tokarka, albo centrum obróbcze


1. Nie jeździć szybciej od swojego Anioła Stróża!!!
2. Uważać na samobójczo podlatujące ptactwo...
3. Tyle razy kontrolowanie i własnochętnie wsiąść i zsiąść z moto...
aktualny stan Mustanga

Offline

 

#12 2017-02-17 11:05:56

 alex9398

Użytkownik

Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2013-10-12
Posty: 37
Punktów :   
Motocykl: Zephyr 550

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

mar33cki napisał:

Pudelski7 napisał:

Jakby co to mogę zapytać o cenę zrobienia piasty na waterjet-ie.

wydaje mi się, że na waterjet tego nie wytniesz, bo tnie tylko na przelot, także zostaje frezarka i tokarka, albo centrum obróbcze

Zgadzam się

Offline

 

#13 2017-02-17 13:13:51

 Pudelski7

Zlotowicz                                    Moderator

Skąd: Jasło
Zarejestrowany: 2009-08-30
Posty: 1655
Punktów :   24 
Motocykl: Kawasaki Zephyr 1100

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Właśnie mam dostep do takiej która nie tnie tylko na przelot jest w stanie wyciąć bryłę 3D.


motocykl jest najlepszy, bo zapewnia wspanialy kontakt ze wszystkim.
Doświadcza sie przyrody, smakuje kultury odwiedzanych krajow,
na wlasnej skorze doswiadcza sie kaprysow przyrody, wiatru, deszczu. Przeżycie jest pelniejsze...
http://www.motostat.pl/user_images/7652/icon3.png

Offline

 

#14 2017-02-21 12:11:51

 Latino

Użytkownik

Skąd: koronowo
Zarejestrowany: 2012-11-29
Posty: 305
Punktów :   
Motocykl: Zephyr 750 Cafe

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Alex zajebista robota !!!

Offline

 

#15 2017-02-25 18:28:01

 alex9398

Użytkownik

Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2013-10-12
Posty: 37
Punktów :   
Motocykl: Zephyr 550

Re: Koła szprychowe do zephyra 550

Problem w tym, że blok aluminium do wycięcia na cnc/ waterjet na jedną piastę to koszt ok 350 zł, bardzo dużo materiału idzie jako odpad.

Zrobiłem na szybko zdjęcia kół w moto:

https://images84.fotosik.pl/387/19e6ef12256da7cbgen.jpg

https://images84.fotosik.pl/387/9224b6990c497cb7gen.jpg

https://images81.fotosik.pl/388/5055b003acb22327gen.jpg

Ostatnio edytowany przez alex9398 (2017-02-25 18:37:15)

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
top eleven jaka najlepsza taktyka najlepszy test ph l2 hawkeye tytoń do żucia cena kosmiczni wojownicy solucja i lokacje