Hej,
Zastanawiałem się, co do turystyki (boczne drogi, autostrady z rzadka) i jazdy miejskiej jest lepsze: większy moment obrotowy przy niższych obrotach ale mniej koni, czy więcej koni ale mniejszy moment obrotowy? I dlaczego? Chodzi mi o jazdę z pasażerką i bagażem najczęściej. Zephyr 750 ma ~60Nm @ 7300 rpm i ~70KM @ 9000 rpm i na niektórych cięższych podjazdach zdażało się zamulić.
Offline
Oho... Kij w mrowisko
Jedno i drugie jest istotne, jedno i drugie jest od siebie wprost uzależnione (prostym wzorem). Ja osobiście wolę wysoki moment niż moc. Ale w takim np. dieslu wysoki moment jest nisko i krótko, więc trzeba wachlować skrzynią. W benzyniaku odwrotnie, więc to samo... Najlepszy byłby silnik mający wysoki moment przez jak największy zakres obrotów (od 1000 do 8000) co jest oczywiście niewykonalne Ale upraszczając - to moment odpowiada za siłę z jaką pojazd będzie się "odpychał" od podłoża. Moc idzie raczej na pokonywanie strat związanych z wykorzystaniem tego momentu.
Offline
hmm... żeby 750 miała problemy z podjazdami? Pierwsze słyszę i jestem zdziwiony tym bardziej, że znam Ciebie i Anię i Wy do ciężkich nie należycie
Może poprostu nie zredukowałeś?
Sporo też zależy od przełożenia. Moim zdaniem Zephy są idealne do takich własnie warunków jak piszesz - boczne drogi (asfaltowe), miasto.
Jak na autostrady to tylko plastiki, albo nakedy z owiewkami, ale to Cię nie interesuje
Mocny z dołu jest Harley i większość chopperów, minusem jest to, że prędkość komfortowa na takiej maszynie to w granicach 90- 110 i kiepsko się spakować można.
Myślisz o zmianie, czy takie tylko zastanowienie Cię naszło?
Offline
mkmal napisał:
Oho... Kij w mrowisko
Najlepszy byłby silnik mający wysoki moment przez jak największy zakres obrotów (od 1000 do 8000) co jest oczywiście niewykonalne
hehe jest wykonalne i takie silniki są niestety ELEKTRYCZNE
Offline
hehe ja w końcówce sezonu lecąc z małżonką na Świdnicę DK25 też odczuwałem braki mocy, ale to był raczej szybki popołudniowy agresywny bandycki przejazd niż turystyczne turlanie się
Offline
Pałasz, tak, redukcja była zbyt późno Ale czasem myślę, że doceniłbym kilka Nm więcej w dole...
Zastanawiam się, jakie jest optimum takiego połączenia Nm - KM do turystyki. Mi się wydaje, że coś pomiędzy? Jakiś kompromis jest najlepszy? Czy jednak jedno jest ważniejsze od drugiego?
Offline
Nie ma czegoś takiego niestety. Jak masz dużą moc i szybkie moto musisz kręcić pod czerwone obroty - im mniejszy silnik tym więcej wahlowania lewą nogą.
W FJR np jest sporo kucyków (prawie 150) i moment też jest spory, ale żeby łapy wyrywało to i tak musi być powyżej 5000 obrotów...
Nie mniej na 5 biegu (tak samo jak w Zephie 1100) spokojnie z 50km/h przyspieszasz do 140 w parę chwil.
Chyba rekordzistą jest BMW GTL1600 - od 80 do 130km/h w.... 1 sekundę
Offline
Turbo bardzo ładnie zmienia charakterystykę momentu obrotowego i oddawanej mocy.
Dzięki turbo maksymalny moment można uzyskać dużo wcześniej i utrzymać go na dość wysokim poziomie.
Np. benzyniaki turbodoładowane osiągają maksymalny moment już przy 2000 obr. który utrzymuje się przez dłuższy czas.
Natomiast turbo w motocyklach jest dość problematycznym rozwiązaniem i nie wiele fabrycznych sprzętów jest z turbo
Ale w turystyce oczywiście wybrał bym większy moment. Moment to jest ten parametr który odpowiada za przyspieszenie (czyli to jak nam moto ciągnie do przodu).
Moc to głównie prędkość maksymalna - czytaj ile jesteśmy wstanie zrównoważyć oporów: powietrza, toczenia itd.
Offline
Tym bardziej, że chcesz mocno obciążyć maszynę bagażem. Wtedy moment jest ważniejszy nie tylko przy ruszaniu:) Zobacz,ze wszystkie woły robocze TIRy, ciągniki, itp to ropniaki, gdzie moment jest wymagany bardzo duży.
Offline
Druga sprawa, że uturbienie jednostki wolnossącej wpływa na o wiele szybsze zużycie eksploatacyjne...
Zephyr moim zdaniem jest złotym środkiem, no chyba, że ktoś kasiasty i stać go na nowoczesne, naszpikowane elektroniką turystyki powyżej litra
Offline
np. FJR
Offline
Moment i pojemność.
A w zephie redukcja, a nie przyspieszanie przez pochylanie.
Offline
no i następny, który moment i moc zwiększył w amerykańskim stylu zwiększeniem pojemności
Offline
TORQUE
Offline
Pochylanie redukuje opór powietrza
Offline